Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith

Chancellor Palpatine is gevangen genomen door Count Dooku en de cyborg Grievous. Anakin en Obi-Wan krijgen de taak hem te redden. Deze missie slaagt, maar Grievous weet te ontsnappen, waardoor deze de aanvoerder van het droidleger wordt. Obi-Wan Kenobi wordt achter Grievous aangestuurd om deze te vermoorden, zodat er weer vrede in het heelal kan komen. Ondertussen krijgt Anakin van Padmé te horen dat zij zwanger is. Zijn gevoelens van vreugde gaan gepaard met nachtmerries waarin Padmé dood gaat tijdens de geboorte. Palpatine beweert de oplossing te hebben, maar deze bevindt zich in de dark side. Anakin`s gevoelens voor Padmé gaan echter zo ver dat hij de Jedi Council verraad en hiermee Palpatine aan de macht helpt. Hierop besluit hij zich aan te sluiten bij Palpatine en wordt Darth Vader geboren. Palpatine laat vervolgens order 66 uitvoeren, waardoor alle Jedi`s in de wereld vermoord mogen worden. Anakin doet hier vrolijk aan mee en slacht zelfs enkele kinderen af. Wanneer Obi-Wan hier achter komt gaat hij op jacht naar Anakin op een lavaplaneet. Het gevecht dat tussen de twee uitbreekt wordt gewonnen door Obi-Wan, maar Anakin gaat niet dood. Zijn lichaam wordt gered en ingebouwd in de vorm van Darth Vader zoals die bekend is van de eerdere films. Padmé krijgt een tweeling, Luke en Leia, maar overlijdt tijdens de geboorte. De kinderen worden opgesplitst en verstopt voor de Sith. Yoda en Obi-Wan trekken zich terug van de wereld en worden kluizenaar.

Zo, alweer het verhaal van een Star Wars film in een notendop. Door de vele gebeurtenissen in deze films is het moeilijk om in een korte alinea alles weer te geven. Dit geldt zeker voor Revenge of the Sith, omdat er in deze film nogal wat gebeurd. Het sluitstuk tussen de eerste en de tweede trilogie moet namelijk een aantal zaken verplicht de revue laten passeren. Dit wordt gelukkig met volle overtuiging gedaan en er kan dan ook gesteld worden dat Revenge of the Sith een stuk beter is dan zijn twee (matige) voorgangers. Niet alleen zit dit deel veel voller met actie en spectaculaire zwaardgevechten, ook de sfeer is een stuk duisterder. Er is minder ruimte voor humor (hoewel nog steeds aanwezig) en de vele romantische ingrediënten zijn tot een minimum beperkt. Voor het eerst heeft een Star Wars film een leeftijds-rating gehad en dat is gezien de gewelddadigheid niet geheel onterecht. Niet alleen worden er onschuldige kinderen afgeslacht, ook de scène waarin Anakin bijna dood gaat is op zijn minst bloederig te noemen. Revenge of the Sith is een waardig sluitstuk voor de Star Wars saga.

Links naar de andere Star Wars recensies op Filmrecensies.net:

Star Wars: Episode IV - A New Hope (1977)
Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980)