Star Wars: Episode IV - A New Hope

De rebellen hebben belangrijke plannen in handen gekregen over een mega-wapen van de Republiek. Wanneer hun ruimteschip wordt aangevallen weet Princess Leia nog net de plannen in R2-D2 te stoppen en deze weet samen met C-3PO te ontsnappen. Het ruimteschip wordt hierna veroverd door Darth Vader en Princess Leia wordt gevangen gezet. De twee robots wandelen wat rond op de zandplaneet Tatooine waar ze landen, worden opgepakt door sandmen en doorverkocht aan de baas van Luke Skywalker. Luke wil graag helpen het bericht van R2-D2 door te geven aan Ben Kenobi. Obi-Wan Kenobi, zijn echte naam, besluit Princess Leia te helpen en ze gaan op zoek naar een ruimteschip. Ze schakelen de hulp in van Han Solo en zijn sidekick Chewbacca. Op weg naar de planeet waar Leia zou moeten zitten blijkt deze vernietigd te zijn door een gigantisch ruimteschip. De helden gaan hierin en weten Princess Leia te bevrijden. Ze ontsnappen, maar de Death Star komt achter ze aan met de bedoeling de planeet van de rebellen te vernietigen. Door middel van de plannen die R2-D2 bij zich had weten ze de Death Star echter op tijd te vernietigen. Wel weet Darth Vader te ontkomen.

De eerste Star Wars film is ook bekend onder de naam A New Hope. Een zeer toepasselijke naam gezien de gebeurtenissen in het derde deel van de serie. De Republiek is totaal evil geworden en er lijkt geen hoop te zijn, die wel gevonden wordt in Luke Skywalker en de hernieuwde hulp van Obi-Wan Kenobi. Star Wars heeft een revolutie weten te ontketenen die wereldwijd honderdduizenden fans heeft. Zeer terecht lijkt me, want deze films zijn klassiekers pur sang. Met revolutionaire cameratechnieken worden er schitterende werelden neergezet en zeer spectaculaire ruimtegevechten gehouden. Star Wars is samen met zijn twee opvolgers één van de beste science-fiction films ooit. Het is jammer dat George Lucas ooit besloten heeft de delen 1 t/m 3 op te gaan nemen.

Links naar de andere Star Wars recensies op Filmrecensies.net:

Star Wars: Episode IV - A New Hope (1977)
Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980)