Dune

Ergens in de toekomst is Spice de belangrijkste grondstof geworden. Het vervelende is dat dit Spice alleen op de planeet Arrakis, een droge woestijnplaneet, voorkomt. De Huizen van de Atreides, een soort nobele humans, en van de Harkonnen, ranzige evil humans, voeren al eeuwen een strijd om deze planeet. Hierbij worden ze ook nog eens lastig gevallen door de op de planeet wonende Fremen en door grote zandwormen, de Shai Hulud.

De keizer van het universum heeft een plan opgesteld waarbij hij een nobele Atreides familie naar Arrakis stuurt en deze vervolgens laat aanvallen door de Harkonnen. De keizer vermoedt namelijk dat Paul Atreides (Muad`Dib) een soort chosen one is, die hem veel overlast kan bezorgen. Als de familie Atreides op Arrakis aankomt worden ze verraden door een van hun mannen, waardoor iedereen wordt uitgeroeid. Maar Paul en zijn moeder Jessica weten te ontkomen en worden in de woestijn opgevangen door de Fremen. Deze ontdekken dat Paul inderdaad de chosen one is en samen beginnen ze een strijd tegen de Harkonnen.

Dune is een verfilming van het gelijknamige boek van Frank Herbert. Voor de verfilming hebben ze David Lynch weten te strikken en hij heeft er zeker voor gezorgd dat zijn stempel op deze film is gedrukt. Dat wil zeggen dat je geen normale scifi film moet verwachten. Veel standaard dingen zijn uiteraard aanwezig, maar de sfeer die wordt opgeroepen doet een beetje luguber aan. Hier draagt het lelijke uiterlijk van de Harkonnen zeker aan mee. Dune wordt niet gezien als een goede film en is derhalve dan ook geflopt, maar toch is de sfeer die deze film oproept erg goed. De special-effects doen gedateerd aan en het acteren is niet altijd geweldig, maar Dune is een erg spannende en goede science-fiction film.

8 6 8 7 8

- Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (science fiction : 9)
- Star Wars: Episode IV - A New Hope (science fiction : 8.5)