The Blair Witch Project

Drie tieners gaan in een bos op zoek naar een heks. Ze hebben een aantal camera’s bij zich om de heks en eventuele andere bevindingen te filmen. De tocht loopt echter uit op een regelrecht drama. De tieners worden opgejaagd en uiteindelijk vinden ze allemaal de dood. Het verhaal gaat dat deze film later is teruggevonden en dat die film het verhaal en beeld voor de bioscoopfilm vormt. Erg leuk bedacht allemaal! Toen deze film uitkwam was de hype erg groot, maar ik heb hem pas recentelijk gezien. Mijn verwachtingen waren redelijk hoog, maar het liep weer eens uit op een behoorlijke teleurstelling. Hoewel de spanningsopbouw en sfeer gedurende de gehele film goed zijn, ergerde ik me er gewoon aan dat je nooit te zien krijgt wie er achter alle gebeurtenissen zit. Dit is op zich wel suggestief, maar het einde is zo’n gigantische flop, dat deze film geen topper is.

5 6 8 7 6

- Braindead (horror / humor : 8.5)
- The Evil Dead (horror : 8.5)
- The Fly (horror / science fiction : 8)
- Evil Dead II (horror / humor : 8)
- Hellraiser (horror : 7.5)

012345678910

The Blair Witch Project
The Blair Witch Project
The Blair Witch Project

The Blair Witch Project

Drie studenten gaan opzoek naar de legende van the Blair Witch diep in de Amerikaanse bossen. Ze zijn met een project bezig voor school, maar hebben vooraf geen idee wat hun te wachten staat. Met kamera's filmen ze het voor hun documentaire, maar al gauw blijkt dat het geen legende is en worden ze filmend achtervolgd door de witch die je echter nooit in beeld te zien krijgt. De hele speelduur wordt gevuld met blurry amateuristische beelden en closeups van snotterende doodsbange tieners. Orginele manier van film maken, dat wel, alleen ik vind het niet erg boeiend en totaal niet eng. De jank-scenes waarbij je amateuristisch een huilend oog ziet die zo verschrikkelijk bang is, vind ik ronduit vervelend. Het enige geinige vind ik de langzame opbouw tot gekheid binnen de groep. De clue is dan wel weer zeer matig te noemen.

1 6 6 9 3

- The Texas Chainsaw Massacre (horror : 7.5)
- Army of Darkness (Evil Dead 3) (horror / humor : 7.5)
- Frankenstein`s Army (horror : 7.5)
- Bad Taste (horror / humor : 7)
- Koroshiya 1 (Ichi the Killer) (horror / misdaad : 6.5)

Hoe beoordeelt Boobers categorie horror eigenlijk?
012345678910

The Blair Witch Project

3 Amerikaanse studenten; Heather, Josh en Mike maken voor school een project. Genaamd: The Blair Witch Project. Hiervoor nemen ze interviews af bij een aantal bewoners van Maryland, over hun mening en gedachtes over de Blair Witch. Uiteindelijk gaan de studenten zelf het diepe bos in opzoek naar een antwoord. Hier krijgen ze uiteindelijk spijt van. Hoe langer de studenten in het bos verkeren, hoe erger de pesterijen van... hekserij? Ikzelf vind dit een hele goede film omdat je van de buitenkant niet kan zien dat het een in elkaar gezette film is, er wordt o.a. geen muziek gebruikt om de spanning op te bouwen. En toch was alles genoeg om mij in volle spanning te zetten..

8 8 8 9 7

Hoe beoordeelt Boobanne categorie horror eigenlijk?
012345678910

The Blair Witch Project

Wie dit goed vindt heeft duidelijk The Cannibal Holocaust niet gezien. Daar is de plot namelijk rechtstreeks van gejat. Het enige goede aan The Blair Witch Project is de marketing. Via internet werd een hype gecreëerd, waarbij de suggestie werd gewekt dat het een authentieke documentaire betreft. Dit maakte het publiek dermate nieuwsgierig dat ze massaal op deze flop afkwamen. Dit toont maar weer eens aan hoe dom mensen zijn. De houdbaarheidsdatum van deze film is zeer beperkt. Als ik het had gelaten bij één kijksessie had ik de film misschien een vijf gegeven. Toen ik hem nog eens keek (waarom weet ik niet), zat ik me enorm te ergeren aan het feit dat er geen flikker gebeurt. Onbekend met de film leef je namelijk nog in de veronderstelling dat er een aap uit de mouw komt. Dit is dus niet zo, wat The Blair Witch Project tot een van de saaiste films uit de filmgeschiedenis maakt. Bovendien zijn de personages zo irritant dat hun einde nooit gruwelijk genoeg kan zijn. Het is vrij zeldzaam dat een tweede deel beter is dan het origineel. Dat is bij The Blair Witch project wel het geval. Dat zegt genoeg, dunkt me.

1 2 3 2 2.5

- Koroshiya 1 (Ichi the Killer) (horror / misdaad : 8.5)
- Blood Sucking Freaks (horror : 8)