The Fly

Seth Brundle is een enigszins wereldvreemde wetenschapper die zich met teleportatie bezig houdt. Hij heeft een apparaat ontwikkeld dat materie kan verplaatsen. Omdat het nog niet werkt op vlees, is hij erg terughoudend met het wereldkundig maken van zijn ontdekking. Dit verandert als hij op een feestje de aantrekkelijke journaliste Veronica tegenkomt, aan wie hij al snel zijn uitvinding laat zien. Zij wil een wetenschappelijk artikel schrijven, maar Seth is hier op tegen. Helaas voor hem kan dit niet voorkomen dat Veronica's baas en ex-geliefde Stathis ook op de hoogte geraakt.

The Fly

Seth stelt aan Veronica voor dat zij hem een tijd volgt met een camera, maar wacht met het publiek maken hiervan totdat zijn uitvinding is voltooid. Tijdens de opmamen krijgen de twee een relatie met elkaar. Niet veel later lukt het ze bovendien een baviaan succesvol te transporteren. Als Seth vervolgens denkt dat Veronica nog aanpapt met Stathis, drinkt hij een grote hoeveelheid alcohol. In zijn dronken bui besluit hij op zichzelf te experimenteren met het apparaat. Hij is zich er echter niet bewust van dat er ook een vlieg in de teleporter is gekomen.

The Fly

De teleportatie lijkt uitstekend te werken en Seth voelt zich de eerste weken hierna fysiek een stuk beter. Hij geeft aan herboren te zijn en zou het liefste zien dat Veronica ook gebruikt maakt van de machine, maar zij weigert dit. Zij ziet namelijk dat Seth's lichaam aan het veranderen is en zijn gedrag steeds vreemder wordt. Seth wil deze verhalen niet horen, terwijl hij steeds meer nachtelijke avontuurtjes beleeft en fysieke kracht krijgt. Heel lang gaat dit dan ook niet goed: Seth's dna blijkt gemengd te zijn met dat van de vlieg. Langzaam maar zeker verandert Seth in een gigantische vlieg.

The Fly

The Fly is een science fiction / horrorfilm, mede geschreven en geregisseerd door David Cronenberg. Het is een remake van de gelijknamige film uit 1958, maar het verhaal is op veel vlakken volledig gewijzigd. The Fly heeft een zeer beroemde tagline (Be Afraid. Be Very Afraid) waarin sommigen destijds metaforen zagen voor de AIDS-epidemie die toen begon rond te waren op de wereld. The Fly heeft in 1989 nog een vervolg gekregen, genaamd The Fly II, waar Cronenberg niet meer bij betrokken was.

The Fly

Van alle films die Cronenberg heeft gemaakt is The Fly zeker de bekendste, maar wat mij betreft ook de beste. Hoewel de synopsis ogenschijnlijk zeer eenvoudig van opzet is, wordt er op geweldige wijze naar een climax toegewerkt. Of eigenlijk climaxen: er zijn namelijk meerdere momenten in deze film die als een hoogtepunt gezien kunnen worden. De langzame maar zeer spannende opbouw is zeer doeltreffend, waarbij de kleine cast voldoende tijd krijgt om hun karakters neer te zetten. Dit doen zij allen vooral effectief, zonder van uitzonderlijke acteerprestaties te kunnen spreken.

The Fly

Dat The Fly een horrorfilm is, is duidelijk te zien aan een aantal bloederige scènes in het laatste half uur. Toch is dit geen film waarvan je op het puntje van je stoel zult zitten. Een dergelijke horror is dit namelijk niet. Veel meer is het idee dat wat er gebeurt in deze film ook wel eens realiteit zou kunnen worden, het enge element. Niet voor niets worden er allerlei sociologische en andere wetenschappelijke analyses op de impact van deze film losgelaten. Ik houd mij graag verre van dergelijke filmbeschouwingen en volsta met de korte samenvatting dat The Fly een klassieker van formaat is en een mijlpaal in de filmgeschiedenis.

7 7 8 6 8

- The Mist (horror / science fiction : 6.5)
- The Thing (horror / science fiction : 6.5)