Pandorum

Pandorum is een (verzonnen) psychische aandoening, waarbij mensen die lange tijd in een ruimteschip verblijven waanbeelden krijgen over hun reisgezellen. Zij denken dat deze kwaad in de zin hebben en allerlei vieze spelletjes met ze spelen. Vaak ontaardt deze aandoening in gewelddadige onderonsjes tussen de bemanningsleden. Pandorum speelt een belangrijk element in de gelijknamige speelfilm, maar ik zal hierover net al te veel verklappen.

Pandorum

Payton en Bower worden wakker na een lange cryo-slaap. Ze zitten vast in een kamer van ruimteschip Elysium, maar zijn door de slaap een groot deel van hun geheugen kwijt. Waarom zitten ze eigenlijk op dit schip? Wat is het doel van de reis? Een aantal andere vragen is echter nog veel prangender. Waarom is er geen electriciteit? Waarom reageert niemand op hun oproepen? Waarom zijn er überhaupt geen andere mensen.

Pandorum

Het tweetal besluit op onderzoek uit te gaan. Ze merken al snel dat ze niet helemaal alleen zijn. Andere bemanningsleden zijn verworden tot een soort wilde jagers, die elkaar het licht niet in de ogen schuwen. Ze hebben echter een gemeenschappelijke vijand: een soort zombie-achtige wezens, supersnel en megasterk, die het schip feitelijk hebben overgenomen. Payton en Bower willen de aandrijving van het voertuig weer werkende krijgen, maar moeten hiervoor uiterst tactisch te werk gaan.

Pandorum

Regisseur Christian Alvart is een onbekende, maar voor de productie tekende Paul W.S. Anderson. Degenen die reeds bekend zijn met diens werk weten wat dat  betekent: een man met routine in het genre, maar met een flink aantal matige films op zijn naam. Toch is zijn bijdrage aan Pandorum positief, de film is namelijk supergelikt, met mooie effecten en geloofwaardige aliens. Hij heeft duidelijk geput uit zijn ervaring met Event Horizon.

Pandorum

Eigenlijk is er sowieso niet zoveel aan te merken op deze prent. Het acteerwerk is geloofwaardig en beter dan je in een film als deze zou verwachten. Vooral het eerste half uur is ongelooflijk spannend en doet denken aan de beste momenten uit Alien. Een film waar je volgens mij graag mee vergeleken wilt worden. Het verhaal is mooi gedoseerd opgebouwd en brengt een goede mix van actie en spanning. Enige commentaar hierbij zijn de soms onduidelijke verhaalwendingen, maar die zijn alleen storend voor de subplotjes. Ook het slot van Pandorum had sterker gekund. Doch, geheel niet slecht, en Pandorum had van mij meer aandacht mogen krijgen.

7 7 8 6 7

- Prometheus (science fiction / horror : 7.5)
- The Lawnmower Man (science fiction / horror : 6.5)