Cannibal Holocaust

Professor Monroe gaat in een Zuid-Amerikaanse jungle op zoek naar een groep documentairemakers die al een tijdje spoorloos zijn. De professor pakt het handig aan door het respect te winnen van een plaatselijke primitieve stam. Dat hadden de documentairemakers ook beter kunnen doen, getuige het feit dat slechts hun filmblikken worden teruggevonden. Als respectloze horken banjerden ze door de jungle. Op de geschoten film valt te zien hoe ze eigenhandig het sensatiegehalte van hun documentaire opkrikken. Ze sluiten onder meer mensen van de stam op in hun hut, om die vervolgens in de hens te zetten en verkrachten en vermoorden wat primitievelingen. Dat deze daar niet over te spreken zijn, is dan ook een understatement. Ze lusten hen wel rauw, letterlijk.

Cannibal Holocaust is een klassieker in het horrorgenre. Ik heb er goede jeugdherinneringen aan, vandaar dat ik het schijfje maar eens aanschafte. Ik werd wederom niet teleurgesteld, maar het shock effect was er anno nu wel een beetje af. Toch weet de film voldoende gruwel te bieden. Mensen worden verkracht, met stenen doodgeslagen, gespietst en uiteraard gebarbecued. Laat ik vooral niet het afsnijden van een penis vergeten, wat een verplicht nummer lijkt te zijn in Italiaanse kannibalenfilms. Daarnaast vinden er veel onsmakelijke rituelen plaats en grossiert de film in animal killings, die zonder uitzondering echt zijn. Zo wordt een muskusrat aan stukken gesneden, een aapje onthoofd, een varken afgeknald en een reuzenschildpad gefileerd.

Ironisch is het dan ook dat deze sensatiefilm zich ontpopt als een aanklacht tegen de media. Een t.v.-zender wil het leed namelijk flink uitbuiten, omdat dit goed zou scoren bij het publiek. Op het einde vraagt de professor zich af wie de werkelijke kannibalen zijn. Hehe, een fraai staaltje hypocrisie of zelfspot, het is maar hoe je het bekijkt. Dat mag ik wel. Regisseur Deodato moest zich overigens verantwoorden tegenover de rechter en met de acteurs op de proppen komen, omdat er werd aangenomen dat de film wel eens echt zou kunnen zijn.

6 5 7 7 7

- Koroshiya 1 (Ichi the Killer) (horror / misdaad : 8.5)
- Blood Sucking Freaks (horror : 8)