Gonggongui jeog (Public Enemy)

Ik ben geen kenner van oosterse films maar ik heb er wel een aantal gezien in mijn leven. Als het om een misdaadfilm gaat, dan zijn alle personages stuk voor stuk sick fucks. En als er dan maar ook de geringste beetje emotie om de hoek komt kijken, dan verandert het personage helemaal in een sick fuck. En als een persoon iemand vermoord, dan hakt / snijdt / butst deze persoon 3 keer langer dan nodig is. Mix dit met een dosis erg flauwe humor, en je hebt Gonggongui jeog te pakken!

Het is echter lang niet zo ziek als bijvoorbeeld Ichi the killer. Maar de zieke geest van het hoofdpersonage van deze film draagt toch echt wel bij aan de film als geheel. Dit personage genaamd Kyung-gu Sol is een rechercheur en moet de moordenaar van een oud stel zien op te sporen. Nou is het wel zo dat hij al weet wie de killer is. Hij werd namelijk gesneden in zijn wang door de moordenaar toen hij in de stromende regen uit pure nood op straat moest schijten. Hierdoor zit er ook stront aan het moordwapen: een lang mes.

Nu moet hij bewijs hebben dat deze persoon, een insider en tevens de zoon van het oude stel, daadwerkelijk de moordenaar is. Maar zo is Kyung-gu eigenlijk niet! Hij wil gewoon gerechtvaardigd klappen uitdelen. Zijn foute manier van onderzoek leidt dan ook tot zijn ontslag. Hij wordt een tijdje verkeersagent, maar komt op gegeven moment op een spoor. Hoe het verder verloopt zal ik niet vertellen. Ik vertel alleen dat het laatste beeld van deze film de bakkes van Kyung-gu is met daarnaast een motorzaag.

Een nadeel aan de film vind ik dat hij erg lang duurt. Een half uurtje tot een uur korter had ook wel gemogen. Als ze dit gedaan hadden, waren de actiestukken ook wat dichter bij elkaar geweest. En daarvoor kijk je deze film voornamelijk. De subtiele onderbroekenhumor (nee dat is niet tegenstrijdig!) bezorgt af en toe een lachje! Het is dus best wel een aardig gelukte mix!

6.5 6 6 6 7

- Suicide Kings (misdaad / humor : 7)
- Fargo (misdaad / humor : 6)