All the Money in the World

All the Money in the World is gebaseerd op de historische ontvoering (in 1973)  van Jean Paul Getty III. De 16-jarige Getty was de kleinzoon van de oliemagnaat J.P. Getty, op dat moment de rijkste man ter wereld. Regisseur Ridley Scott en scenarist David Scarpa ontleenden de meeste gegevens aan de biografie van Getty door John Pearson, Painfully Rich: The Outrageous Fortunes and Misfortunes of the Heirs of J. Paul Getty (1995)

De jonge Jean Paul wordt in 1973 in het centrum van Rome door lokale gangsters ontvoerd. Ze eisen 17 miljoen dollar losgeld maar de ouders van Jean Paul zijn gescheiden en de moeder, Gail Harris, heeft afgezien van haar erfenisrechten in ruil voor het hoederecht over de jongeman. Ze zit dus zonder geld en klopt aan bij de oude Jean Paul, maar de rijke stinkerd weigert haar te helpen: hij vreest namelijk dat al zijn kleinkinderen zullen worden ontvoerd als hij op de eisen van de ontvoerders ingaat. Gail zoekt daarom toenadering tot Fletcher Chase, een voormalige CIA-agent, die voor Getty werkt maar het niet meer zo goed met zijn baas kan vinden ...

De film trok vooral de aandacht vanwege de beslissing van Ridley Scott om Kevin Spacey (die werd beschuldigd van seksuele intimidatie) in de rol van Getty senior te vervangen door Christopher Plummer. Scott nam die beslissing nadat de opnames met Spacey waren voltooid: een groot deel van het materiaal moest dus opnieuw worden gefilmd. Door dit alles raakte de inhoud van de film wat op de achtergrond.

All the Money in the World is een goede Scott, maar niet één van zijn allerbeste: de film probeert tegelijkertijd een thriller, een psychologisch drama en een familie-epos te zijn en de vertelling springt te veel heen en weer tussen de diverse personages en verhaallijnen. Er zijn wel diverse spannende momenten en één daarvan, het afsnijden van het oor, is bloedstollend. Ook voor wie weet hoe de ontvoering afliep blijft de spanning tot aan het slot gehandhaafd. Plummer doet het geweldig als Getty, maar je ontkomt toch niet aan de vraag hoe Spacey de rol zou hebben benaderd. Het acteerwerk is over de gehele lijn vrij sterk, maar door de versnipperde verteltrant blijven de meeste personages tamelijk vaag. De Franse acteur Romain Duris overtuigt het meest als Cinquanta, de ontvoerder die gaandeweg sympathie opvat voor het slachtoffer.

7 7.5 7 6 7

- La Femme Infidèle (The Unfaithful Wife) (thriller / drama : 8)
- Que la bête meure (thriller / drama : 8)