Scream Queens

Scream Queens is een TV-serie in 13 delen die werd gemaakt in opdracht van Fox televison (*). De serie combineert humor met horror en werd gepresenteerd als een parodie op het genre van de slasher movie. De handeling is gesitueerd op een universiteitscampus die wordt geterroriseerd door een seriemoordenaar die is verkleed als Rode Duivel (nee, de dader is geen Belgische voetballer).

Scream Queens

Emma Roberts - het nichtje van Julia - is Chanel Oberlin, ook bekend als Chanel N°1, leidster van de sorority (studentenvereniging met enkel vrouwelijke leden) Kappa Kappa Tau. Haar vader is stinkend rijk en Chanel vindt het niet meer dan normaal dat iedereen naar haar pijpen danst. Ze heeft zich omringd met een reeks vriendinnen - Chanel N°2 t/m Chanel N°6, die worden geacht om voortdurend te bevestigen hoe geweldig zij is. Haar vriendje is Chad (Glen Powell), de leider van de voornaamste fraternity van de universiteit. Als steeds meer leden van de sorority en fraternity het slachtoffer worden van de seriemoordenaar, groeit het vermoeden dat de moordenaar binnen de twee verenigingen moet worden gezocht ...

Naast Emma Roberts zijn er in het oog springende bijrollen voor actrices als Skyler Samuels, Ariana Grande en Keke Palmer, die naam hebben gemaakt in TV-series gericht op een jong publiek; voor wat rijpere kijkers is er Jamie Lee Curtis (de bekendste scream queen uit de geschiedenis!) in de rol van universiteitsdecaan.

Er werd nogal wisselend gereageerd op deze combinatie van humor en horror; de humor zou te flauw zijn voor liefhebbers van komedie en de horror niet griezelig genoeg om horrorfans te plezieren. Maar er was ook lof voor de spitse dialogen en het goede acteerwerk; Emma Roberts weet precies hoe je een verwend nest neer moet zetten en ook de andere jonge actrices zijn tamelijk goed, met name Lea Michelle als het opstandige lid van het genootschap, dat zich durft te verzetten tegen de almacht van Chanel. De humor is eigenlijk de zwakste factor: de meeste grappen zijn ronduit flauw of worden te lang uitgemolken. Maar Niecy Nash maakt veel goed met een hilarisch optreden als niet al te snuggere (en niet al te dappere) beveiligingsagente.

* Noot

De DVD telt 11 afleveringen, maar de pilot en de finale zijn zogenaamde 'dubbele afleveringen'

7 6 6 6.5