Escape to Victory

Terwijl Hollywood regelmatig films draait over Amerikaanse sporten, met name baseball, zijn films over de populairste Europese sport, voetbal, tamelijk zeldzaam. Enkele geslaagde voorbeelden uit het recente verleden zijn Bend it Like Beckham en The Damned United. Een klassieker is Escape to Victory uit 1981. Het verhaal is geplaatst tegen de achtergrond van de Tweede Wereldoorlog. Filmsterren als Michael Caine en Sylvester Stallone fungeren naast voetballegenden als Pelé en Osvaldo Ardiles (die ook de leiding hadden over de escenering van de voetbalscènes).

Michael Caine speelt John Colby, een ex-prof, die als krijgsgevangene besluit om voetbaltrainingen te organiseren voor zijn medegevangenen. De trainingen trekken de aandacht van de Duitse Majoor Von Steiner, die voorstelt om een team te laten uitkomen tegen een Duitse selectie. Dwars door deze vertelling, loopt een verhaallijn rond een Amerikaanse krijgsgevangene Robert Hatch, die betrokken is bij de organisatie van een massale ontsnapping. Hatch haalt Colby over om hem als keeper op te nemen in het team. Er wordt besloten om de ontsnapping te laten samenvallen met de wedstrijd ...

Escape to Victory heeft een historische achtergrond: Terwijl de Oekraïne in WOII door Duitse troepen werd bezet, speelde een lokaal team diverse wedstrijden tegen Duitse selecties. De spelers waren geen krijgsgevangenen, maar fabrieksarbeiders. De meesten van hen hadden echter voor de oorlog gespeeld voor Dynamo Kiev en Lokomotiv Kiev. Na een reeks nederlagen liet het Duitse oppergezag de beste Duitse voetballers uit alle windstreken overvliegen om de Oekraïners een lesje te leren, maar de fabrieksarbeiders wonnen ook die wedstrijd. Nadien werden ze gevangen genomen (volgens sommige bronnen zelfs geëxecuteerd). De afloop van de film is wat heroïscher.

Als ontsnappingsfilm is Escape niet echt bijzonder, ook al zit het script (tot aan de wat ridicule finale) redelijk goed in elkaar en wordt er behoorlijk geacteerd. De voetbalbeelden zijn voor liefhebbers heel vermakelijk. Tientallen profvoetballers verleenden hun medewerking, naast Pelé en Ardiles onder meer Bobby Moore, Kazimiers Deyna, John Wark en Halvar Thorensen. België werd vertegenwoordigd door Paul van Himst, Nederland door Co Prins. Stallone had in zijn jeugd nog gekeept en werd tijdens de opnames getraind en geassisteerd door Gordon Banks, één van de beste doelmannen uit de geschiedenis. Sly blesseerde zijn hand toen hij een schot van Pelé uit de lucht wilde plukken. In het college football was hij nooit iemand tegengkomen die ballen afvuurde met een snelheid van meer dan 100 km/u.

Wedstrijd des Doods: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dodenwedstrijd

7 6.5 6 6.5

- Borg vs McEnroe (sport / drama : 8)