Police Python 357

De titel van de film verwijst naar het wapen, een Colt Python 357 Magnum, van de hoofdpersoon, politieinspecteur Marc Ferrot (Yves Montand) uit Orléans. Het personage van Ferrot is wellicht enigszins gemodelleerd naar het voorbeeld van Dirty Harry, maar dit is een psychologische thriller die alleen tijdens de (verrassend gewelddadige) finale lijkt op de befaamde actiefilm met Clint Eastwood.

Ferrot is een onorthodoxe figuur, een solist die binnen het korps zijn eigen gang gaat. Zijn enige 'vriend’, is zijn baas, hoofdinspecteur Ganay, maar echt goed kennen de twee elkaar niet. Ferrot besteed meer tijd aan wapenonderhoud dan aan gesprekken met zijn collega’s. Zijn leven wordt compleet overhoop gehaald als hij verliefd wordt op een jonge fotografe, Sylvia Leopardi, die aarzelend op zijn onhandige verleidingspogingen ingaat. Maar dan wordt ze plots vermoord en als Ferrot met het onderzoek wordt belast, blijken alle aanwijzingen in zijn eigen richting te wijzen ...

Afgaande op dit gegeven, zou je kunnen denken dat we hier te maken hebben met een whodunit: Wie vermoordde Sylvia en waarom? Maar de kijker weet vanaf het begin dat zij is vermoord door hoofdinspecteur Ganay, de chef van Ferrot en zijn enige vriend binnen het korps. Ganay was eveneens een minnaar van Sylvia en hij heeft haar in een vlaag van jaloezie de hersens ingeslagen omdat ze hem de bons wilde geven. Ganay wilde zich na de moord aangeven, maar hij werd omgepraat door zijn invalide vrouw, die van de relatie wist ...

We kennen dus de dader, maar de relaties tussen de diverse personages en het kat-en-muisspelletje dat wordt gespeeld houdt je als kijker voortdurend op het puntje van je stoel. Uiteindelijk blijkt het spel dat door de hoodpersonages wordt gespeeld, louter verliezers te kennen. Het slot is naast gewelddadig ook tamelijk grimmig: dit is geen Hollywoodfilm, verwacht dus geen happy end.

Regisseur Alain Corneau gold in de jaren 70 als een groot talent (dit was pas zijn tweede speelfilm) en velen zagen hem als de opvolger van grootmeesters als Chabrol of Melville, maar zijn werk raakte in de loop der jaren in de vergetelheid. Police Python 357 is wellicht zijn beste film, mede dankzij het prachtige acteerwerk van Montand, Sandrelli en (vooral) Signoret (als de invalide echtgenote). De film was geruime tijd lastig te vinden, maar een onlangs heruitgegeven DVD van Studio Canal bracht daar gelukkig verandering in.

DVD:

Audio: Frans DD 2.0 - Engels DD 2.0 (192 kb/s)
Ondertiteling : Nederlands, Engels