Evil Dead

Vijf jongeren reizen naar een afgelegen blokhut in het bos, waar ze een van hen cold turkey willen laten afkicken van de drugs. De kelder van de hut blijkt gebruikt te zijn door een satanische sekte. Een van de overblijfselen hiervan is een oud demonisch boek, waar de jongeren een aantal passages uit lezen. Hierdoor wordt een demoon tot leven gewekt die het lichaam van de verslaafde Mia in bezit neemt. Vanaf dan doet de duivel er alles aan om het vijftal in een orgie van bloed te laten sterven.

De Evil Dead reeks is niet minder dan legendarish. The Evil Dead (1981) en Evil Dead II (1987) behoren tot het beste dat het horrorgenre heeft voorgebracht. Ook spin-off Army of Darkness (1991) is prima te verstouwen. Het betreft overigens allen films die vooral een cultstatus hebben en relatief minder tot de echte mainstream van horrorklassiekers behoren.

Afijn, met Evil Dead is er dan (eindelijk) de onvermijdelijke remake/reboot c.q. prequel/sequel verschenen. Deze film biedt een soort van mix van de beide originele films, maar gooit er ook nog wat eigen elementen tegenaan. Of het verhaal zich afspeelt voor of na de gebeurtenissen uit het eerdere werk is echter volstrekt onduidelijk. Wat wel opvalt is dat men vooral heel trouw blijft aan het bronmateriaal. Wellicht ook niet geheel vreemd, aangezien de productie is gedaan door o.a. Sam Raimi en Bruce Campbell.

Van originaliteit valt The Evil Dead dan ook niet te betichten. Het is deze film echter vergeven, omdat we hier van doen hebben met een van de brutere en kwalitatief hoogwaardigere horrorfilms in jaren. De combinatie van die beide specifieke factoren zie je tegenwoordig immers niet vaak. The Evil Dead biedt met grote regelmaat scenario's waar zelfs ik als geoefend horrorkijker toch even mijn tanden voor op elkaar moest bijten. De scene met het electrische broodmes spreekt wat dat betreft boekdelen.

Ik zal de vergelijking -ook qua cijferbeoordeling- met de moederfilms hier dan ook niet maken, omdat die per definitie in het nadeel van het nieuwe werk zou uitvallen. Dat zou niet eerlijk zijn. Evil Dead is op zichzelf bekeken een weliswaar weinig originele, maar zeer doeltreffende horrorfilm. Daar doet zelfs de stupiditeit van de hoofdrolspelers niets aan af.

Links naar de andere Evil Dead recensies op Filmrecensies.net:
The Evil Dead (1981)
Evil Dead II (1987)