Agora

De Engelstalige, Spaanse productie Agora is één van de meest ambitieuze films van het afgelopen decennium. Het verhaal is gesitueerd in de Vierde Eeuw na Christus, in Alexandrië (in het huidige Egypte), en beschrijft de botsing die toen plaatsvond tussen Geloof en Rede.

Rond 400 is Alexandrië het grootste wetenschappelijke centrum ter wereld, maar er zijn ook religieuze spanningen in verband met het oprukkende christendom. De christenen richten zich tegen de joden (een belangrijke bevolkingsgroep in Alexandrië), die zij zien als de moordenaars  van Christus, en tegen wetenschap en rede, die ingaan tegen de Goddelijke Openbaring. Er ontstaan problemen als de Griekse filosofe en wiskundige Hypatia zich weigert te bekeren. Ze kan rekenen op de bescherming van de Romeinse prefect Orestes (die zich uit opportunisme heeft bekeerd), maar onder leiding van de fanatieke monnik Ammunius worden de christenen steeds feller en gewelddadiger. Uiteindelijk vindt in de straten een massaslachting plaats, waarbij nagenoeg alle Joodse bewoners worden uitgeroeid. De Christenen keren zich nu tegen de ongelovigen, die zich verschansen in de Grote Bilbliotheek.  Op een dag wordt Hypatia opgepakt met het doel haar levend te villen. De voormalige slaaf Davus, die verliefd op haar is, en zich tot het christendom heeft bekeerd, schenkt haar echter een genadige dood.

Regisseur Amenábar werd aangevallen op de anti-christelijke boodschap van zijn film, maar hij verdedigde zich door te stellen dat Agora zich richt tegen elk fundamentalisme. Veel personages zijn historisch, zoals Hypatia, de prefect Orestes, de Bisschop Cyrillys en de monnik Ammunius, en verhoudingen tussen hen, waren ongeveer zoals ze in de film worden afgeschilderd. De strijd tussen de prefect Orestes en de bisschop Cyrillus is er een om de macht tussen een wereldse en kerkelijke leider, een strijd die nadien nog vaak zou worden gevoerd. Wat de christenen Hypatia kwalijk namen, was dat zij  wetenschappelijke onderzoek hoger aansloeg dan geopenbaarde ‘waarheden’. Er zijn geen geschriften van haar bewaard, en haar houding in de film, lijkt ontleend aan de filosoof en wiskundige Bertrand Russell, die ooit stelde: Religie vraagt de bereidheid om te geloven, ik vraag de bereidheid om te onderzoeken. Dit geeft ook meteen aan hoe actueel Agora is.

De film werd opgenomen op Malta, waar het antieke Alexandrië door 400 arbeiders werd nagebouwd. De set was de grootste ooit op het eiland gebouwd, en ziet er adembenemend uit. Ook aan de kostumering is de nodige zorg besteed. Hoewel het geen actiefilm is, bevat Agora enkele scènes die er qua bloedigheid en grafisch geweld bepaald niet om liegen. Tegelijkertijd is het duidelijk dat regisseur Amenábar op twee gedachten hinkt: enerzijds wil hij een socio-historisch fresco schetsen, een soort sandelenfilm voor intellectuelen, anderzijds wil hij een spannend verhaal vertellen, gericht op het grote publiek. Het eindresultaat is indrukwekkend, maar helaas niet zonder schoonheidsfoutjes. Ondanks het goede spel van Rachel Weisz, blijft het personage Hypatia enigszins vaag. De meest overtuigende acteerprestatie wordt geleverd door de Palestijnse acteur Ashraf Barhom, die werkelijk angstaanjagend is als de waanzinnige Ammonius.

8 7 7.5 7.5 7.5

- Gladiator (actie / drama : 8.5)
- Spartacus (actie / drama : 8)