L'Assaut

L’Assaut is de verfilming van de vliegtuigkaping, die plaatsvond tijdens de kerstdagen van 1994, toen vier gewapende leden van de Algerijnse GIA (Groupe Islamique Armé) een vlucht van Air France kaapten op het vliegveld van Algiers. Door het vreemde tijdstip ontstond er een geweldige verwarring in politieke en diplomatieke kringen, en was de kaping, en het ingrijpen van de Franse veiligheidstroepen, grotendeels live op televisie te volgen. Meer dan 20 miljoen Fransen zaten aan hun scherm gekluisterd. Nu kunnen we voor het eerst zien wat er binnenin het vliegtuig gebeurde (althans volgens regisseur Julien Leclerq)

De vier kapers geven zich uit voor politieagenten, maar er is toevallig een echte Algerijnse politieagent in het vliegtuig aanwezig, die onraad ruikt. Hierdoor raken de terroristen in paniek en kapen het vliegtuig onmiddellijk, in plaats van te wachten totdat het is opgestegen. De passagierstrap zit nog vast aan het vliegtuig, waardoor men niet van de grond komt, en de Algerijnse veiligheidstroepen de kans krijgen om het toestel te omsingelen. Er onstaat een impasse die twee dagen duurt. Pas op tweede Kerstdag (en na de executie van twee passagiers) krijgen de kapers toestemming om naar Parijs te vliegen, maar er moet een tussenlanding in Marseille worden ingelast om bij te tanken. In Marseille staat een speciale commandogroep klaar om in te grijpen …

De film volgt de gebeurtenissen op de voet, maar wijkt hier en daar af van de officiële versie.  Zo heeft de Franse eerste minister Balladur steeds volgehouden dat hij de commandogroep toestemming gaf om in actie te komen, maar in de film wordt de beslissing genomen door een lagere (vrouwelijke) functionaris die Arabisch spreekt en gezangen opvangt die erop wijzen dat de kapers het toestel willen opblazen.

Het is nooit precies duidelijk geworden wat de kapers van plan waren. Eerst vroegen ze de vrijlating van strijdmakkers, later ontstond de indruk dat ze een  zelfmoordaanslag wilden plegen op een toeristische attractie zoals De Eiffeltoren. Door de vertraging die hun actie had opgelopen waren ze zeer vermoeid en volgens getuigen stond met name de leider van de groep op het punt om door te draaien.

L’Assaut haalt niet het niveau van United 93 van Paul Greengrass, maar is toch een redelijk spannende actiethriller. Na een wat warrig begin geraken we in het verhaal en vanaf dan is het een opwindende zit tot de uiteindelijke ontlading. Opvallend is het kleurengebruik: Regisseur Leclerq heeft gekozen voor een palet waaruit vrijwel alle kleuren zijn weggezogen, zodat een soort zwart-wit ontstaat, met zo hier en daar een vaag tintje. Het geeft de film een haast documentair aanzien.

7 6.5 7 6.5 6.5

- Skyfall (actie / thriller : 8)
- Licence to Kill (actie / thriller : 7.5)