The Man with the Golden Gun

Ik bekeek deze film op een zondagavond, maar als je het mij vraagt, biedt Moore’s tweede optreden als 007 meer het soort vertier dat geschikt is voor een spreekwoordelijke lazy sunday afternoon. Een mechanische plot stuurt Bond de wereld rond, we krijgen wat humor, wat karate en vooral veel achtervolgingen, te land, ter zee en in de lucht.

Bonds tegenspeler in de film heet Scaramanga, en hij is de duurste huurmoordenaar ter wereld. Als M, het hoofd van de geheime dienst een gouden kogel ontvangt, denkt hij dat James Bond het volgende slachtoffer zal zijn van de man met de gouden revolver. Bond is met een andere zaak bezig: Het opsporen van een zogenaamde “solex agitator”, een machine om zonne-energie te bundelen, die in verkeerde handen dreigt te vallen. Hij wordt nu echter met spoed achter Scaramanga aangestuurd. Daarbij krijgt hij hulp van Miss Goodnight, een onhandige (maar charmante) medewerkster van de geheime dienst. Via Scaramanga’s minnares komt Bond uiteindelijk in aanraking met de huurmoordenaar, die inmiddels de solex agitator in handen heeft ...

Deze aflevering is vooral bekend geworden dankzij een geweldige stunt, waarbij de auto van Bond over een rivier vliegt en daarbij in de lucht om zijn eigen as draait. Het effect wordt echter bedorven door een stupide geluidseffect dat onder de stunt is geplaatst. Veel critici ergerden zich aan de quasi-komische toon van de productie. The Man with the Golden Gun is de eerste Bond die eigenlijk voornamelijk een komedie is. Uitgerekend in deze film heeft Moore een paar ‘hardere’ scènes: Een vroege vechtpartij is gefilmd in de stijl van Connery, Scaramanga’s assistente (Maud Adams) wordt door Bond wel erg hard aangepakt, en de scène waarin ze door Bond dood wordt angetroffen, is voor de reeks een tamelijk morbide moment.

De quasi-komische toon waar veel critici over vielen, valt bij nader inzien wel mee, vooral omdat het na deze film allemaal nog erger zou worden. Het voornaamste probleem is het ontbreken van een grote finale. Het duel Bond-Scaramanga is meer iets voor een western dan een Bondfilm, maar Sergio Leone was niet op de set om er iets bijzonders van te maken. De irritante dwerg Nick Nack maakt het er ook al niet beter op. Om van sheriff J.W. Pepper (op vakantie in Thailand) nog maar te zwijgen. Al met al een matige Bond. Iets voor een verloren middag tussen Kerst en Nieuwjaar.

7 7 5 3 5

- Conan the Barbarian (actie / avontuur : 7)
- Thunderball (actie / avontuur : 7)