Octopussy

Oorspronkelijk zou For your eyes only de laatse Bond zijn geweest voor Roger Moore. Timothy Dalton en Josh Brolin werden genoemd als nieuwe 007. Toen echter uitlekte dat Sean Connery had getekend voor een onofficiële Bond (Never say never again), nam men opnieuw contact op met Moore. Men wilde geen onervaren Bondacteur tegenover Connery zetten.

In Oost-Berlijn wordt een Britse geheime agent vermoord, 009. Hij was gekleed in clownskostuum en in het bezit van een vals Fabergé-ei, dat wil zeggen : een juweel in de vorm van een paasei, oorspronkelijk ontworpen op verzoek van de Russische Tsaren. Het echte Fabergé-ei zal worden geveild door Sotheby’s. Onder het toeziend oog van 007, wordt het ei gekocht - voor een belachelijk hoge prijs - door de Indische zakenman Kamal Kahn. Bond volgt hem naar India en komt een internationale diamantsmokkel op het spoor, uitgevoerd door de geheimzinnige Octopussy die ook een rondreizend circus runt, dat fungeert als dekmantel. Octopussy onderhoudt goede contacten met de eigenzinnige Russische generaal Orlov, die het Westen wil treffen met een kernbom …

Niet alleen de casting van Bond leverde problemen op, het was ook moeilijk om de juiste Octopussy te vinden. Faye Dunaway was te duur, Barbara Carrera wees het aanbod af (en tekende uitgerekend voor de concurrerende film met Connery!). Uiteindelijk ging men in op het voorstel van Moore om Maud Adams te contracteren. Hij had haar leren kennen op de set van The Man with the Golden Gun en ze was zijn favoriete tegenspeelster. Moore zelf is na vijf films volledig met de rol vergroeid en dit is wellicht zijn beste optreden als Bond. Ook Louis Jourdan (als Kamal) en Steven Berkoff (als de sadistische Orlov) voldoen erg goed.

De scene die voorafgaat aan de openingscredits – een ontsnapping met een sportvliegtuigje - is adembenemend, en ook in het vervolg is erg veel aandacht besteed aan de actiescènes. Men wilde de film met Connery op dit punt per se overtreffen. Om die reden is dit één van de spectaculairste Bonds, flitsend, vurig en snel. Het script is echter nogal vaag (met name het titelpersonage is slecht uitgewerkt) en de film wordt opnieuw geplaagd door erg flauwe beeldgrappen. Toen Timothy Dalton uiteindelijk de rol overnam, zouden die flauwiteiten grotendeels verdwijnen. Om die reden hebben sommigen zich afgevraagd hoe de film zou zijn geworden als Timothy Dalton de rol van Moore had overgenomen.

Bijzonderheid:

·         De theme song All Time High, gezongen door Rita Coolidge, geldt tegenwoordig als een van de beste Bondsongs, maar was indertijd slechts een bescheiden succes. Na de wereldhit van Sheena Easton’s For your eyes only werd dit gezien als een slecht voorteken, maar de film deed het vrij goed (en beter dan de film met Connery)

7.5 7 7 6 7

- Conan the Barbarian (actie / avontuur : 7)
- Thunderball (actie / avontuur : 7)