For your Eyes Only

Na de ultieme flauwiteiten van Moonraker, wilde men met For your eyes only terug naar de Bond zoals hij ooit was neergezet, door Sean Connery, in de vroegste delen van de serie. Bond moest weer een harde jongen worden.

Een Brits schip met aan boord een belangrijke decodeermachine wordt vlak voor de Griekse kust tot zinken gebracht. Een Brits-Griekse echtpaar (in dienst van Hare Majesteit) weet het schip te localiseren, maar de echtelieden worden voor de ogen van hun dochter Melina doodgeschoten door een Cubaanse huurmoordenaar. Bond wordt uitgezonden om de zaak te onderzoeken, en kruist daarbij meerdere malen het pad van Melina, die uit is op wraak. Het spoor voert via Spanje, Zwitserland en de Middellandse zee uiteindelijk naar een klooster in het Griekse binnenland …

For your Eyes Only

Met een cocktail van spionage, dubbelspel en een paar werkelijk verrassende wendingen, heeft For your eyes only  een beter uitgewerkt script dan gewoonlijk. Er is een opmerkelijke scène waarin Bond een op de rand van een afgrond balancerende auto met bestuurder en al de diepte inschopt. Anders gezegd: Hij is inderdaad weer de harde jongen van vroeger. Tegelijkertijd zijn de vaak erg flauwe beeldgrappen uit de vorige Bondfilms met Moore gebleven. Ook stopt regisseur Glen zoveel actiescènes in zijn film, dat de draad van het (goede) verhaal vaak verloren gaat. Om die reden valt For you eyes only een beetje tussen wal en schip. Een harde Bond in een frivole omgeving.

Dit is een van die Bondfilms waarvan de afzonderlijke delen beter zijn dan het geheel. Het idee van een vrouwelijke engel der wrake is intrigerend. De Franse actrice Carole Bouquet lijkt daarbij gekozen omdat ze dezelfde ogen heeft als Lee van Cleef, de legendarische wraakengel (Angel Eyes!) uit de spaghettiwesterns. Haar avonturen zijn soms interessanter dan de tussenkomsten van 007. Verder zijn er verbluffende stunts met skies, motors en een knalgeel Lelijk Eendje. De finale, in en om de Griekse Meteorakloosters, is spectaculair en spannend.

Bijzonderheid:

·         De theme song zou oorspronkelijk worden geschreven en vertolkt door Blondie, maar toen de producers de song hoorden die componist Conti voor Sheena Easton had geschreven, werd Blondie afgedankt. Men was zo onder de indruk dat een zingende Sheena Easton in de credit sequence werd gemonteerd. De song werd een wereldhit.

6.5 7 6.5 6 6.5

- Conan the Barbarian (actie / avontuur : 7)
- Thunderball (actie / avontuur : 7)