Die Another Day

De twintigste Bond, uitgebracht veertig jaar na de première van de allereerste, Dr. No. Om die reden werd het ook een feestelijke aflevering, met verwijzingen naar alle voorafgaande films. Het werd echter ook de meest omstreden Bond van allemaal. Sommige fans waren enthousiast, anderen namen aanstoot aan sommige plotelementen en (vooral) aan de grote hoeveelheid computer generated images.

Een missie van 007 in de gedemilitariseerde zone tussen Zuid- en Noord-Korea loopt faliekant fout. In het gevecht dat ontstaat komt een jonge officier van het Noordelijke leger om het leven, maar Bond wordt gevangengenomen door diens vader, generaal Moon. Uiteindelijk wordt hij uitgewisseld tegen de assistent van  Moon junior, Zao, die door de Britten was gevangen genomen. Bond wordt door M beroofd van zijn ’00-status’ (en licence to kill) omdat hij onder druk geheimen zou hebben prijsgegeven. Hij begrijpt nu dat hij tijdens de missie werd verraden en tracht via Zao, die zich inmiddels in Cuba bevindt, achter de waarheid te komen. In Cuba sluit Bond vriendschap met de Amerikaanse agente Jinx, die hetzelfde spoor lijkt te volgen …

Het eerste uur van Die Another Day is vintage Bond, met een zich rap ontwikkellende plot, een huiveringwekkend verblijf in de Noord-Koreaanse cellen, en een sexy Halle Berry die uit de zee verrijst in de bikini van Ursula Andress. Dat is de Bond die we graag zien, hard, snel en vermakelijk. Daarna verandert de toon en maakt Bond het wel erg bont. We worden getrakteerd op zaken als DNA-restructurering om gezichten te veranderen, een satelliet bestaande uit diamanten die zonne-energie bundelt, en zelfs een onzichtbare auto, de zogenaamde Aston Martin Vanquish. De special effects laten daarbij (vreemd voor een Bond) nogal te wensen over. Zo is er een scène met Bond die al surfend ontsnapt aan een aardverschuiving, die zo uit een reclamefilmpje lijkt geplukt.

Die Another Day is half-om-half: sommige elementen zijn uitstekend, andere hopeloos. Halle Berry heupwiegt zich verleidelijk door de actietaferelen, Rosemund Pike,  de andere Bond-girl, is lekker gemeen, en de theateracteur Toby Stephens is een verrassend goede Bondschurk, een beetje anders dan anders. Dit is een Bond met erg goed acteerwerk. Het scenario daalt gaandeweg echter af tot het niveau van een doordeweeks stripverhaal, sommige special effects zijn prut, en de theme song van Madonna is muzak van de soort waar ze zelfs op fancy fairs geen brood van lusten.

5 7.5 6.5 5 6

- Conan the Barbarian (actie / avontuur : 7)
- Thunderball (actie / avontuur : 7)