Largo Winch

Largo Winch is een verfilming van de stripreeks van het Belgische duo Van Hamme (scenario) en Francq (tekeningen). Van Hamme is vooral bekend van  XIII, een ongewoon spannende stripreeks, zijdelings gebaseerd op The Bourne Identity van Robert Ludlum. Ook Largo Winch doet denken aan Ludlum, met een eenzame held die globetrottend de strijd aanbindt met een geheimzinnige vijand, die overal zijn vertegenwoordigers schijnt te hebben.

Nerio Winch, het hoofd van een zakenimperium ter waarde van 20 miljard dollar, wordt vermoord, waarschijnlijk door een zakenpartner. De oude man blijkt plots een erfgenaam te hebben, Largo, een jongeman die hij in Kroatie (waar hij zelf vandaan komt) in een weeshuis heeft geadopteerd. Largo Winch is een jonge avonturier, die overal affaires heeft met knappe vrouwen, maar nu wordt een van die affaires hem bijna fataal: een one-night stand werd betaald om hem in de val te lokken, en Largo belandt in een Braziliaanse gevangenis. Hij ontsnapt en tracht vervolgens zijn erfenis veilig te stellen en de moordenaar(s) van zijn vader te ontmaskeren.

Largo Winch

Het verhaal van Largo Winch is flinterdun (letterlijk stripverhaalachtig), maar regisseur Jérôme Salle heeft het op flitsende wijze ingeblikt. We vliegen van Rio naar Hong Kong en Kroatië en weer terug. Hoewel het een Franse productie is, wordt er naast Frans ook Engels en een handjevol Slavische talen gesproken. De Franse acteur Sisly is geknipt voor de hoofdrol (hij is van gemengde Joods-Arabisch-Russische afkomst en perfect meertalig).

Veel diepgang moet je van Largo Winch niet verwachten, maar de film toont de Franse actiecinema wel op zijn best. “We hoeven niet meer jaloers te zijn op Hollywood”, luidde één van de slagzinnen. Dat klopt, de Fransen zijn inmiddels zeker zo goed als de Amerikanen in dit soort films: hun scenaristen, regisseurs en acteurs doen zeker niet voor de Amerikaanse onder. Er is inmiddels een vervolg ingeblikt. We houden u op de hoogte.

7.5 7 7 6.5 7

- Skyfall (actie / thriller : 8)
- Licence to Kill (actie / thriller : 7.5)