Saw 3D: The Final Chapter (Saw VII)

Opmerking vooraf: Dit laatste deel van de reeks is geschoten in 3D, maar de DVD die ik huurde bij de videoboer, was niet voorzien van een brilletje, dus ik kan niet oordelen over de gebruikte effecten. Gelukkig bevatte het schijfje een mogelijkheid om de film ‘gewoon’ in 2D te bekijken.

Zoals voorzien spitst het laatste deel zich toe op de tweestrijd tussen de erfgenamen van Jigsaw: zijn echtgenote Jill en rechercheur Hoffman, geruime tijd Jigsaws rechterhand. Jill heeft Hoffman in de val gelokt, maar hij heeft ervaring en weet zich uit zijn martelwerktuig te bevrijden. Uit angst voor zijn wraak legt Jill een bekentenis af in ruil voor bescherming. Ze wordt in een zwaarbewaakte cel geplaatst, maar Hoffman haalt al zijn vindingrijkheid boven om haar te pakken te krijgen …

Er is ook een verhaallijn rond een overlevende van Jigsaws martelingen, Bobby Dagen. Hij heeft een fortuin verdiend aan een boek over zijn belevenissen. Probleem: Bobby Dagen heeft alles uit zijn duim gezogen. Tijdens een lezing duikt telkens een persoon op, die Bobby’s geheimen lijkt te kennen. En dan wordt Bobby opgepakt en onderworpen aan de martelingen die hij had verzonnen in zijn boek.

Door de teruglopende bezoekersaantallen, werden voor deze aflevering de geplande delen 7 + 8 in elkaar geschoven. Het gevolg is dat Saw VII wat rommelig oogt: de twee verhalen grijpen uiteindelijk ineen, maar alvorens het zover is, springen we voortdurend heen en weer. Toch is dit geen slechte afsluiting  van de franchise. De verschillende afleveringen hadden vaak een fantastische openingsscène plus een fantastisch slot (waarin naar de openingsscène werd  verwezen). Het is daarom niet meer dan logisch dat voor dit slotakkoord wordt teruggrepen op het allereerste (en veruit beste) deel. De gruwel is nog wat baldadiger dan voorheen, met als gevolg dat het soms haast ridicuul wordt. De vertolkingen zijn echter verrassend goed. Tobin Bell is teleurstelllend weinig in beeld, maar Cary Elwes (als de man uit deel 1 die terugkeert) en Sean Patrick Flannery (als Bobby, de manipulator die wordt gemanipuleerd) leveren uitstekende acteerprestaties.

De film werd oorspronkelijk opgenomen met 3D-camera’s (de 3D-effecten werden dus niet in post-productie gecreëerd), en dit heeft blijkbaar gevolgen gehad voor de beeldkwaliteit. Het ziet er soms wat onscherp uit,  terwijl de kleuren in een aantal scènes onnatuurlijk fel aandoen. De martelingen variëren weer van uiterst bot tot betrekkelijk inventief. De door Bobby dagen ‘verzonnen’ (en later uitgevoerde) marteling, is ontleend aan de Indiaanse Sun Vow ceremonie, die sommigen zullen kennen uit de film A Man called Horse (1970, Elliot Silverstein).

En inmiddels gonst het alweer van de geruchten over een mogelijk achtste deel, waarschijnlijk getiteld Saw 8: A New Beginning.

7 7 6.5 5 6.5

- Halloween (horror : 8)