Christine

Christine is een verfilming, door John Carpenter, van het gelijknamige boek van Stephen King, over een auto met moordneigingen. In de VS mag men vanaf 16 jaar autorijden, en daarom heeft de eerste auto een speciale betekenis. Wie nog geen auto heeft, telt niet mee. De meeste Amerikaanse tieners, aldus King, verliezen hun maagdelijkheid in en dankzij hun eerste auto. Daarom houden Amerikanen van hun eerste auto. In Christine is die liefde wederzijds: de auto houdt ook van haar eigenaar.

Arnie is een nerd: hij draagt een grote bril, de meisjes zien hem niet staan, en hij wordt voortdurend getreiterd door klasgenoot Buddy Repperton en zijn misbaksels van vrienden.  Zijn enige vriend is Dennis, die lid is van het football team en daarom wel wordt geaccepteerd. Op een dag vangt Arnie een glimp op van een 20 jaar oude Plymouth Fury, genaamd ‘Christine’. De auto is totaal versleten, maar Arnie denkt dat hij Christine wel kan opknappen. Tegelijkertijd arriveert er een nieuw meisje op school, Leigh, een schoonheid van het type dat Amerikaanse jongens omschrijven als: The girl you all want to f*** at High School. Het meisje dus, waar alle jongens van dromen. Iedereen zit achter haar aan, maar ze valt uitgerekend voor Arnie (en zijn auto).

Arnie heeft al zijn geld gespendeerd aan het opknappen van Christine, en beiden zijn ingrijpend veranderd. Arnie heeft zelfrespect gekregen,  en Christine is nu een vlammend rode, blinkende Plymouth, maar let wel, ze is ook een furie: Christine heeft een eigen willetje, en ze wil niet dat er iemand tussen haar en Arnie komt. Eerst heeft Dennis een zwaar ongeluk tijdens een voetbalwedstrijd, daarna stikt Leigh bijna in een stuk snoepgoed tijdens een filmvoorstelling in een drive-in bioscoop. De geblesseerde Dennis gaat op onderzoek uit, en ontdekt dat Christine een moorddadig verleden heeft. Inmiddels zit de FBI achter Arnie aan. Christine heeft namelijk ook Buddy Repperton en zijn maatjes uit de weg geruimd en Arnie is verdachte nummer één …

Christine is een aardige verfilming, maar haalt het toch niet helemaal bij het boek. De eerste helft, waarin een beeld wordt geschetst van de Amerikaanse tienercultuur, is erg sfeervol, maar de tweede helft, waarin de horror meer aan bod komt, is onevenwichtig. Carpenter had ruzie met zijn producers over de lengte en de montage van zijn film, en dat is merkbaar. De acteurs zijn ook niet allemaal even goed gekozen: Keith Gordon is erg goed als de nerd die plots een creep wordt, maar Alexandra Paul is met haar dunne benen en wipneus  niet de oogverblindende schoonheid waar op High School iedereen van wakker zal hebben gelegen. Christine daarentegen, is een schatje.

Noot: De film is blijkbaar een favoriet van de leden van de rockband Radiohead: de scène waarin Christine achter Buddy Repperton aanzit, heeft duidelijk model gestaan voor de videolclip van het nummer ‘Karma Police’:

7 6.5 7 7 6.5

- Jaws (horror / fantasy : 7.5)
- The Cabin in the Woods (horror / fantasy : 6.5)