Jaws 2

Deze sequel speelt zich af vier volle jaren na het origineel. Er is weer eens een haai actief in de wateren rondom Amity, het eilandje van Chief Brody, maar natuurlijk wil niemand naar de wijze raad van onze politieman luisteren. Jaws 2 laat zich nog redelijk goed bekijken, maar de verhalen over de problemen tijdens de opnames, zijn eigenlijk interessanter dan de film zelf.

Spielberg had geen zin om te regisseren, Dreyfuss (de oceanograaf uit de eerste film) wilde er niet in acteren, en Roy Scheider moest door Universal worden gedwongen om zijn rol als Chief Brody te herhalen. Scheider was enkele maanden eerder weggelopen van de set van The Deer Hunter, waardoor de productie vertraging had opgelopen (hij werd vervangen door Robert De Niro), en was de studio dus een lucratieve rol schuldig.

De film zou worden geregisseerd door John D. Hancock, en worden geschreven door diens echtgenote, een onderzoeksjournaliste. In de oorspronkelijke opzet zou het conflict zich toespitsen op burgemeester Vaughn, die zijn bouwplannen voor een vakantieoord had gefinancierd met geld van de mafia. Een nieuwe haai zou natuurlijk alles in de war sturen. Verder zou mevrouw Brody in dienst zijn getreden van Vaughn’s bouwonderneming, waardoor ze klem zou komen te zitten tussen haar man en haar baas.  Dit had het verhaal de nodige punch kunnen geven, maar Universal vond het te ‘donker’ voor een publieksfilm, en zond het echtpaar Hancock heenwaarts.

De keus viel toen op Jeannot Szwarc, een jonge, maar volgens velen zeer talentvolle regisseur. Szwarc was echter ook een lastige kerel en botste vanaf dag één met Scheider. Tijdens een (lach niet) door derden georganiseerde verzoeningspoging, gingen de twee zelfs met elkaar op de vuist.

De film. Er zijn twee aanvallen van de haai – één in het begin, een tweede halverwege – die niet onderdoen (eerder het tegendeel) voor wat Spielberg op dat gebied had verzonnen. Ook enkele andere scènes geven aan dat Szwarc inderdaad talent had. Maar het script is na de ingrepen van Universal zo vlak uitgevallen, dat er weinig mee te doen valt. Mevrouw Brody werkt nog steeds voor Vaughn, maar van de mafia is geen sprake. Er is geen gewetensconflict, geen punch, geen niks. Alles wat wordt gezegd, hebben we al eens eerder gehoord, en het klonk de eerste keer interessanter. Maar die aanvallen blijven leuk.

7.5 6 6 3 6

- Jaws (horror / fantasy : 7.5)
- Christine (horror / fantasy : 6.5)