Freddy und das Lied der Prärie

Naast zijn landgenoot Peter Alexander en de in Italië geboren Caterina Valente, is de Oostenrijker Freddy Quinn de meest succesvolle Duitstalige artiest van de vorige eeuw. Hij verkocht meer dan 60 miljoen platen, had tien nummer één hits (alleen The Beatles deden beter) en speelde de hoofdrol in een twintigtal films, voornamelijk musicals. Toen de Karl May films in Duitsland alle records braken, moest hij natuurlijk ook een western maken.

Freddy und das Lied der Prärie

Freddy heet in de film gewoon Freddy, maar als hij het geboefte bestrijdt, trekt hij als een soort Batman een zwart pakje aan, en wordt hij door iedereen Black Bill genoemd. Terwijl hij op zoek is naar de moordenaars van zijn ouders, wordt de ranch van zijn pleegvader overvallen. De oude man wordt door de bandieten ontvoerd omdat ze achter de vindplaats van zijn goud willen komen. De nicht van Freddy, die haar neef in jaren niet meer heeft gezien, wordt hulpsherif in het stadje Moon Valley, om de zaak persoonlijk te kunnen onderzoeken. Als Freddy in Moon Valley arriveert, herkent ze hem niet, en gooit hem daarom in het gevang. Maar dan ontdekt ze wie deze vreemdeling is …

Uiteraard wordt er in Freddy un das Lied der Prärie ook gezongen. Quinn zelf brengt met zijn diepe en donkere stem een handjevol schlagers ten gehore, en ook de andere acteurs zetten het om de haverklap op een zingen. De film is meer een liedjesshow dan een wildwestfilm, ook al wordt er zo nu en dan ook wat geknokt en geschoten. Het beste optreden wordt verzorgd door de befaamde Amerikaanse seksbom Mamie van Doren, die een alleraardigst liedje ten gehoren brengt, in een mengeling van plat Amerikaans en Yankee Duits. Het refrein gaat als volgt:

Du mich Lieben

Ich Dich Lieben

Morgen Vorbei

De regisseur Sobey Martin was van Duitse afkomst en had een paar afleveringen van Bonanza en Gunsmoke geregisserd, maar hij bleek bij aankomst op de set geen Duits te spreken, wat leidde tot veel problemen. Quinn sprak wel Engels (hij had zijn jeugd doorgebracht in de VS) maar veel anderen niet. Quinn zelf is een goede zanger maar een belabberd acteur, en de beste acteur van het hele stel, de Italiaan Rik Battaglia, mag alleen gemeen kijken. Dat doet hij overigens voortreffelijk, en Mamie is meer dan het bekijken waard.

5 5 6 4 5

- Hair (musical : 7)
- Brabançonne (musical / humor : 7)