Hair

Hair is een verfilming van de gelijknamige ultra-hippe musical uit de jaren zestig. Opvallend is dat de film pas aan het eind van het volgende decennium werd gedraaid, toen het onderwerp van de musical niet meer zo hip was.

Een jongeman uit Oklahoma genaamd Claude (John Savage) komt aan in New York. Hij zal worden uitgezonden naar Vietnam, maar wil voor zijn recrutering nog even van de stad genieten. Bij toeval raakt hij verzeild bij de hippies, waar hij vriendschap sluit met de leider, Berger (Treat Williams). Berger vindt de oorlog natuurlijk waanzin en probeert daarom Claude van gedachten te doen veranderen. Omdat hij heeft gezien dat Claude in het park flirtte met een jonge vrouw uit de betere klasse, Sheila Franklin (Beverly D’Angelo), brengt hij de twee met elkaar in contact. Als Claude voor zijn opleiding naar Nevada wordt gestuurd, reist de groep hem samen met Sheila achterna. In Nevada vindt een dramatische persoonsverwisseling plaats, waardoor uiteindelijk de verkeerde persoon naar Vietnam reist …

Hair werd in 1979 om allerlei redenen geen succes. De jaren zestig lagen nog vers in het geheugen, maar de  oorlog in Vietnam was voorbij en Amerika probeerde vooruit te kijken, niet achterom. Het gedoe rond die hippies leek nauwelijks nog enige maatschappelijke relevantie te hebben. Regisseur Forman scheen dit overigens te beseffen: de subversieve elementen van de musical zijn naar de achtergrond gedrongen, en de sfeer is eerder ironisch, soms zelfs burlesk. Sommige personages zijn ook aangepast om een nieuwe invalshoek te creëren: zo was Claude in de musical gewoon één van de hippies, nu is hij een buitenstander die de activiteiten van zijn nieuwe vrienden met een scheef oog bekijkt.

Het eindresultaat is onevenwichtig: sommige scènes zijn sterk (let op het feestje dat door de hippies wordt verstoord), andere tamelijk banaal. De muzikale momenten zijn evenzovele hoogtepunten: de choreografie van de danssènes is indrukwekkend, er wordt uitstekend gebruik gemaakt van de locaties in New York, en de songs klinken alsof ze gisteren zijn geschreven (iedereen kent ze ook): Let the Sunshine in, (The Age of) Aquarius, Good Morning Starshine, en natuurlijk de titelsong, Hair:

Gimme head with hair, Long beautiful hair,
Shining, gleaming, Streaming, flaxen, waxen,
Hair, hair, hair, hair, hair, hair, hair,