G.I. Blues

Dit was de eerste film die Elvis draaide na zijn diensttijd in Duitsland. Het contract werd reeds getekend toen hij nog in militaire dienst zat en er werden ook opnames gemaakt op Amerikaanse kazernes in Duitsland. Op geen van deze opnames was Elvis echter te zien. De film zelf werd op Amerikaanse bodem gedraaid, grotendeels in de studio.

Elvis speelt (hoe kan het ook anders) een Amerikaanse soldaat die zijn legerdienst doorbrengt in Duitsland. Hij is (hoe kan het ook anders) een muzikale jongeman die met zijn maten een bandje is begonnen, waarmee hij regelmatig optreedt in plaatselijke clubs. De mannen maken er ook een sport van om zoveel mogelijk meisjes te vesieren, maar één van hen, het zangeresje Llli, heeft tot nu toe alle versierpogingen weerstaan. Elvis wedt met zijn vrienden dat hij haar wel zal weten te veroveren, en … ach, dat ligt natuurlijk voor de hand.

G.I. Blues werd destijds goed ontvangen. Er waren klachten over het verhaal dat te afgezaagd zou zijn, maar het begon tegen deze tijd door te dringen dat Elvis geen eendagsvlieg was, en dat hij ook kon acteren. Net als Frank Sinatra, bleek Elvis the Pelvis over een dubbeltalent te beschikken. Hij krijgt in de film ook flink weerwerk van de zeer pittige Juliet Prowse, die kort daarvoor beroemd was geworden omdat ze een erotische dans had uitgevoerd voor de ogen van de Russische partijleiden Chroestjov. De Rus had haar optreden omschreven als ‘aanstootgevend’. Betere reclame kan een actrice zich niet wensen.

De meeste liedjes werden speciaal voor de film geschreven, en zijn (zoals wel vaker) vrij matig, maar uit een jukebox klinkt plots ‘Blue Suede Shoes’ en Elvis zingt ook – in een poppenkast! – Wooden Heart, en dat optreden is een magisch filmmoment. Wooden Heart was een bewerking van een kinderliedje, Muss i denn zum Städtele hinaus, dat Elvis in zijn diensttijd had leren kennen. Het werd een gigantische hit, vooral (natuurlijk) in Duitsland: Binnen twee weken waren er meer dan 400.000 exemplaren van verkocht, nog altijd een Duits record. Niet te verslaan, die vetkuif.

Wooden Heart:

5 7 7 6 6.5

- Hair (musical : 7)