Cars

Lightning McQueen is een upcoming wagen in het racecircuit. Nu rijdt hij nog voor een booben-sponsor, maar als hij het seizoen wint kan hij overstappen naar de grootste geldschieter. Eeuwige roem ligt hem dan in het verschiet; iets waar zijn arrogante oren wel naar staan. De eindrit van het seizoen eindigt echter in een three way tie. Om de uiteindelijke winnaar te bepalen zullen de drie wagens tegen elkaar uit moeten komen in wat de wedstrijd van de eeuw zal zijn. Op weg naar deze wedstrijd toe valt Lightning echter van zijn trailer af. Hierdoor verdwaalt hij op de snelwegen en komt terecht in het kansloze dorpje Radiator Springs. Dit gehucht lijkt stil te hebben gestaan in de tijd en is alles wat Lightnings leven niet is. Omdat hij te hard heeft gereden en hierbij de weg heeft beschadigd, wordt hij berecht. Hij moet de volledige weg door het dorp opnieuw asfalteren. Dit komt helemaal niet overeen met zijn plannen en hij wil zich er dus zo snel mogelijk van af maken. De dorpelingen zorgen er echter voor dat hij aan zijn straf wordt gehouden. Hierdoor leert Lightning een aantal auto's kennen die een belangrijke plek in zijn hart veroveren. Hij leert wat echte vriendschap is en bovendien dat dit veel belangrijker is dan alleen maar geld en roem. Totdat Lightning weer gevonden wordt en alsnog naar de race toe wordt gehaald. Zal hij nu kiezen voor eeuwige faam of voor zijn nieuwe vrienden?

Cars is de nieuwste animatiefilm uit de stal van Pixar, die eerder kwam met de succesfilms Monsters Inc., Finding Nemo en The Incredibles. Wat mij betreft kan deze film meteen worden bijgeschreven in datzelfde rijtje als een zeer goede film, die zowel kinderen als volwassenen zal bekoren. De verrassing is er met de stortvloed aan computer-geanimeerde films van de laatste jaren natuurlijk wel een beetje af. Dit wordt echter ruimschoots goed gemaakt door de redelijke humor, maar vooral door de fantastische animaties. Petje af voor het team dat hiervoor verantwoordelijk is. De auto's zien er niet levensecht uit, maar juist in een humoristische film is dit niet noodzakelijk. Heel sterk gedaan zijn juist de menselijke emoties die in een auto zijn gelegd. Hier dragen niet alleen de animaties aan bij, maar ook de leuke stemmen. Vooral Owen Wilson is hier op zijn best, daar zijn rol in deze film erg overeenkomt met wat hij vaak in gewone films doet. De dvd van deze film wordt compleet gemaakt met de twee korte animatiefilms Mater and the Ghostlight en One Man Band, die beide ook zeer goed te pruimen zijn.

9 7 4 6.5

- Family Guy Presents Stewie Griffin: The Untold Story (animatie / humor : 8)
- Monsters, Inc. (animatie / humor : 7.5)