Junior Bonner

Steve Mcqueen in een film van Sam Peckinpah. Op zich klinkt dat goed. Nu wist ik waar de film over ging, dus The Wild Bunch-achtige toestanden verwachtte ik niet, maar het heeft er hier sterk de schijn van dat regisseur Peckinpah slakken heeft gegeten. De film kabbelt namelijk vrijwel de gehele tijd in een tergend langzaam tempo voort, waarbij nauwelijks hartslagverhogende ontwikkelingen worden getoond. Zo laat de rodeo-actie voor een film over een in die branche werkzame gast zeker een klein uur op zich wachten. Niet dat ik nu geil werd van dat cowboygedoe, maar toch. Feitelijk is dit een drama over de familie Bonner, met als hoofdpersoon de stierenrijder JR. Pa is een mislukte goudzoeker en broer Curly heeft een stacaravan-imperium. JR is een tijdje afwezig geweest, maar keerde terug om zijn nemesis, de een of andere obstinate stier, te bedwingen. De film doet er een minuut of honderd over om dat eindelijk te laten gebeuren, waarop JR weer vertrekt. Ondertussen wordt de kijker verblijd met familieperikelen en "Howdy"- en "Yeehaah" roepende figuren. Deze dumbo's zijn overigens vrij makkelijk te beteugelen. Speel simpelweg The Star Spangled Banner en de aggressieve activiteiten worden gestaakt; het is immers moeilijk vechten met je hoed in een hand en de andere hand op je hart. Enfin, die scène was wat mij betreft exemplarisch voor mijn gevoel ten aanzien van deze film. Dit soort mensen zal nooit enige empathie bij me oproepen, ongeacht of de karakters hierbij goed zijn neergezet. De country & western-sfeer (en dienovereenkomstige baggermuziek) beviel me ook niet echt. Toch verveelde deze film me ook niet echt. Ook al is de film zo traag als de pest, de kenmerkende (coole) stylering van Peckinpah is ook hier bij vlagen goed zichtbaar. Sec bekeken verdient Junior Bonner een betere becijfering, want slecht is de film eigenlijk nergens. Dit is simpelweg echter niet mijn ding, waardoor er ik er met de beste wil van de wereld niet meer dan een vijf voor kan uitpersen.

6 7 5 6 5

- The Ox-Bow Incident (western / drama : 6.5)
- Keoma (western / drama : 6)