Over the Hedge

Wat mij betreft begint de inspiratie van de 3D animatie films aardig uitgeput te raken. Tenminste zolang ze qua onderwerp in het straatje blijven van films zoals Toystory en Ice Age. En dat blijft Over the Hedge helaas, met uitzondering van het heerlijke loopje wat genomen wordt met de Amerikaanse consumptiemaatschappij. De film gaat namelijk over een groepje dieren die een Amerikaanse urban sprawl (voorstad) binnendringt opzoek naar voedsel dat hier massaal te verkrijgen valt. Ze vormen een ware taskforce, onder leiding van een eekhoorn (ofzo) die echter ook een achterliggende reden heeft voor deze voedselvergaring: Het op tijd verzamelen van een voedselvoorraad voor een beer voordat deze hem een gruwelijke dood bezorgt. De andere diertjes weten niets hiervan af en natuurlijk komen ze hier aan het eind achter waardoor de vriendschap naar de knoppen gaat. Maar dit soort films eindigen nooit slecht, dus de eekhoorn zet alles op alles om de vriendschap terug te winnen.

Een ander belangrijk personage is de schildpad, die op slechte voet begint met de eekhoorn. Een redelijk grappig personage die telkens de zekere weg probeert te kiezen maar vaak in zijn schild moet duiken, of zijn schild verliest. Sommige situaties zijn expres over-the-top gemaakt, zoals een situatie waarbij je een kleine explosie verwacht maar waarbij ze een waare atoombomexplosie ertegenaan gooien. Voor de rest, wat effecten betreft, is er niets nieuws onder de zon. Dat is wat mij betreft niet erg, want veel van dit soort films pretenderen goed te zijn omdat ze van de laatste technieken gebruik maken. Dit, terwijl het juist het verhaal is wat opgekrikt zou moeten worden. Helaas scoort Over the Hedge op alle vlakken matig.

5 5 2.5 4.5

- Hauru no ugoku shiro (Howl's Moving Castle) (animatie / fantasy : 8)
- Sen to Chihiro no kamikakushi (Spirited Away) (animatie / fantasy : 8)