Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi

Of het verstandig is om naar Yahhrrrrm`s recensie te kijken weet ik niet. Hij heeft per definitie een hekel aan alles wat met Star Wars te maken heeft en zel deze film dan ook absoluut niet objectief bekijken. Nu is dat bij mij ook niet helemaal het geval, maar mijn waarderingen komen in ieder geval dichter overeen met de heersende meningen over Star Wars gezien de posities die deze films altijd bereiken in allerlei top 100 lijstjes.

Maar vooruit, toegegeven, dit laatste deel van Star Wars is niet het beste, hoewel ik mij wederom vermaakt heb met bijvoorbeeld de gevechten op Tatooine tegen Jabba the Hutt of de lightsaber gevechten tussen Luke Skywalker en Darth Vader. Dat Return of the Jedi een wat mindere film is komt vooral doordat er eigenlijk erg weinig nieuwe ingrediënten zijn toegevoegd ten opzichte van zijn twee voorgangers. Ook de opbouw van de film is nagenoeg hetzelfde gebleven. Het achterliggende thema van Star Wars komt in dit laatste deel echter wel ijzersterk naar voren. De Emperor is een door en door evil kerel, maar Luke weet Darth Vader zo ver te krijgen dat deze de verrotte Republieksleider naar zijn dood toegooit. Zelfs de allerslechtse mensen kunnen met een beetje liefde schijnbaar toch nog het pad van het licht op worden gestuurd. Misschien een beetje zeikerig, een beetje sentimenteel, maar het zijn wel deze dingen die van de Star Wars figuren nog een beetje personen maken in plaats van dat het enkel stereotypen blijven. Zoals in alle delen is het acteerwerk ook hier namelijk weer van een beschamend laag niveau. Hierdoor is het moeilijk om je als kijker in te kunnen leven in de karakters. Gelukkig wordt er voldoende actie, humor en andere vormen van vermaak geboden, dat ik me er op zich niet heel erg druk over kan maken. Ach ja, Star Wars is gewoon enorm top en de onwetenden die dit niet begrijpen kunnen maar beter wat anders zoeken. Ignorants zijn het!!

Links naar de andere Star Wars recensies op Filmrecensies.net:

Star Wars: Episode IV - A New Hope (1977)
Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980)
Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi (1983)
Star Wars: Episode I - The Phantom Menace (1999)
Star Wars: Episode II - Attack of the Clones (2002)
Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith (2005)

8 6 8 7 7

- Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (science fiction : 9)
- Star Wars: Episode IV - A New Hope (science fiction : 8.5)
- District 9 (science fiction / actie : 8)
- Dune (science fiction : 8)
- Star Wars: The Force Awakens (science fiction : 8)

Hoe beoordeelt Boobema categorie science fiction eigenlijk?
012345678910

Luke Skywalker redt zijn vriend Han Solo uit de klauwen van de vadsige Jabba the Hutt, waarop ze een shield doorbreken en op de planeet Endor belanden. Deze planeet wordt bewoond door ondeugende Troetelbeerachtige wezens. Luke komt ter ore dat Princess Leia zijn zus is en Darth Vader zijn pa. Terwijl de rebellen de tweede Death Star proberen te mollen, probeert Luke zijn vader ervan te overtuigen dat er nog goed in hem schuilt. Dat lukt, maar Darth Vader gaat wel dood. En passant verslaat Luke nog even de gemene keizer. Eind goed, al goed en weer een matige film gekeken. Het acteerwerk is vrij slecht, wat ook geldt voor het kinderachtige verhaal en dito uitwerking. Vooral de verwijfde robot C-3PO werkt op de zenuwen. Wel geinig dat ik ontdekte dat de death metal band Dismember voor het nummer Fleshless een stuk tekst gejat heeft uit deze film. De special effects zijn redelijk en sowieso een stuk beter dan die in deel 1 tot en met 3. Het enige goede aan Return of the Jedi is het Wagneriaanse deuntje van Darth Vader. Paus Benedictus XVI speelt ook nog een rol in de film.

7 4 5 5 5

- THX 1138 (science fiction : 7.5)
- Altered States (science fiction / thriller : 7)