Thor: Ragnarok

Odin staat op het punt van overlijden en roept zijn zoons Thor en Loki bij hem. Hij waarschuwt dat na zijn dood hun zuster Hela uit gevangenschap zal worden losgelaten. Zij is een grote bedreiging voor de vrede in Asgard en is voornemens hel en verdoemenis te zaaien. Anders gezegd, Hela wil Ragnarok loslaten op Asgard. Thor en Loki worden verbannen naar een andere planeet en zullen een weg terug moeten vinden om de ondergang van hun thuiswereld te voorkomen.

De eerste twee Thor films (recensies hier en hier) waren geen denderend succes. Het probleem is dat Thor een bijna onverslaanbare superheld is en daardoor niet heel spannend om naar te kijken. Je weet immers toch wel dat hij de boel weet te redden met zijn magische hamer. Dit maakt deze films tot een vrij serieuze aangelegenheid, waarin er slechts sporadisch met humor werd gestrooid. Voor Thor: Ragnarok moest het roer om. Dat betekent dat er nu continu met grappen en grollen wordt gestrooid. Volgens sommigen de grappigste superheldenfilm ooit, maar bij mij wekte het vooral irritatie op. Het niveau van de grappen is namelijk van een bedroevend laag niveau.

Gelukkig speelt Cate Blanchett een uitstekende rol als slechterik Hela. Helaas krijgt zij te weinig beeldtijd om echt indruk te maken. Haar verhaallijn lijkt ook niet de hoofdmoot van deze film te vormen, hetgeen vreemd genoemd mag worden, ook in het oog van mijn samenvatting van de plot. Het volledige middenstuk van Thor: Ragnarok wordt namelijk gevormd door de ontsnapping van Thor en Loki van een andere planeet. Het tweetal ontmoet hier Hulk en een zootje andere wezens waar een eigen verhaallijn omheen wordt opgezet. Het moet gezegd, hier zit een aantal aardige vondsten in, maar feit blijft dat er vooral een onsamenhangend verhaal wordt verteld. Mij heeft het in ieder geval weinig weten te bekoren en Thor is voor mij definitief afgeschreven als superheld. Next!

8 5 6 4 5

- The Avengers (actie / fantasy : 8.5)
- X2 (X-Men 2) (actie / fantasy : 8)