Because of the Cats

Because of the Cats is een vrijwel volkomen vergeten (Engelstalige) Nederlandse speelfilm van Fons Rademakers, die Nederland in 1986 een Oscar bezorgde met De Aanslag. Because of the Cats wordt gezien als een complete mislukking en een smet op de carrière van Rademakers. De film was lange tijd onvindbaar, maar kan inmiddels bekeken worden op You Tube (zie link) en is ook .  verschenen op DVD en Bluray.

Het verhaal zal hier en daar een belletje doen rinkelen: Zes jongeren plegen inbraken en begaan daarbij de meest onvoostelbare wandaden, zoals een groepsverkrachting van een vrouw die oud genoeg is om hun moeder te zijn. Het spoor leidt naar Bloemendaal, één van de meest welvarende plaatsen van Nederland, en de jongeren zijn allemaal kinderen van schatrijke ouders die alles willen doen om hun kroost te beschermen.

Because of the Cats werd afgedaan als een goedkope imitatie van A Clockwork Orange. Rademakers beweerde dat zijn eigen film al in productie was toen Kubricks film in de bioscoop werd uitgebracht en wellicht had hij een punt: het scenario (geschreven door Hugo Claus!) was gebaseerd op een roman uit 1963 van Nicolas Freeling, een aflevering uit de langlopende reeks thiller rond de Amsterdamse inspecteur Van der Valk. Er zijn ook verschillen in de verloop van het verhaal: de jongeren staan hier onder de invloed van een cynische goeroe (die wat lijkt op Charles Manson) en ook wordt gesuggereerd dat hun daden worden beïnvloed door het gebruik van drugs.

De verkrachtingsscène aan het begin, die de film zijn slechte naam bezorgde, is tamelijk smakeloos, en de rest is niet veel beter. De acteurs zijn niet slecht, maar het is vreemd om Nederlandse burger te horen spreken met een sterke Britse tongval. De Nederlandse acteurs spraken trouwens hun eigen dialogen in, waardoor het geheel is uitgedraaid op een tamelijk bizar ratjetoe aan accenten. Het hoogtepunt - no pun intended - is een langdurige onderwaterscène van een seksuele orgie die uitdraait op geweld. En ja hoor, Sylvia Kristel is ook van de partij. Ook in die onderwaterscène.

6 6.5 6 4 5

- La Femme Infidèle (The Unfaithful Wife) (thriller / drama : 8)
- Que la bête meure (thriller / drama : 8)