Robin Hood (Director's Cut)

Robin Hood was een weerzien tussen Ridley Scott en Russel Crowe, respectievelijk de regisseur en de steracteur van Gladiator (2000). Sommigen hoopten daarom op een herhaling van het spektakel van die film, maar Robin Hood stelde in dat opzicht teleur: de film is nooit echt saai maar ook zelden opwindend en alleen het slot is een spektakelstuk. De film gaat niet zozeer over de legende van Robin Hood, de dief die stal van de rijken en de buit afstond aan de armen, maar over de wijze waarop de legende is ontstaan, oftewel hoe Robin ooit Hood werd.

Aan het begin van de film is Robin Hood nog Robin Longstride, een simpele boogschutter in het leger van de Britse koning en kruisvaarder Richard Leeuwenhart. De kruisvaarder komt op de terugweg naar het vaderland om het leven en vaak betekende dit dat het simpele voetvolk aan zijn lot werd overgelaten. Longstride neemt de identiteit aan van een overleden ridder, Sir Robert Loxley, om een plaats te bemachtigen op de boten die de oversteek maken van Frankrijk naar het thuisland. Als Robert Loxley leert hij ook Lady Marian en Broeder Tuck kennen, en vecht hij aan de zijde van de nieuwe Koning tegen de Fransen. Hij valt echter in ongenade als zijn bedrog wordt ontdekt en wordt dan door de nieuwe tirannieke koning vogelvrij verklaard ... Robin wordt de leider van een hood, een groep vrijheidsstrijders ...

De Director's Cut is 16 minuten langer dan de bioscoopversie en verhelpt blijkbaar een aantal tekortkomingen. Veel bioscoopbezoekers klaagden dat de film te verwarrend was; het verhaal blijft ook in deze langere versie nogal ingewikkeld (er zijn te veel personages en we schieten heen en weer tussen te veel plaatsen) maar voor wie goed oplet, is het toch allemaal wel te volgen. Probleem is dat het verhaal door het extra materiaal nog wijdlopiger is geworden, met name de aanloop naar het spectaculaire slot duurt erg lang.

Maar geen nood: de film is perfect gecast, met mooie rollen voor Crowe, Blanchett (als Lady Marion) en vooral Mark Strong, als de verraderlijke Sir Godfrey, een Brit die alleen Brits is als het hem goed uitkomt. Verder ziet Robin Hood er wondermooi uit: het Middeleeuwse Engeland is nooit zo overtuigend in beeld gebracht als hier, waarbij vooral de feestelijke scènes die zich afspelen in herbergen en rond open vuren van een haast hypnotische schoonheid zijn: je zou zo een kruik wijn achterover willen slaan en meedoen aan het dansfestijn.

7.5 7 7 6 7

- Conan the Barbarian (actie / avontuur : 7)
- Thunderball (actie / avontuur : 7)