A Simple Plan

A Simple Plan is een verfilming van de psychologische thriller van Scott Smith met dezelfde titel. Smith schreef zelf het scenario, maar blijkbaar verzon Billy Bob Thornton zijn eigen teksten.

Het verhaal gaat over drie jachtvrienden (twee broers, Hank en Jacob, plus Jacobs beste vriend Lou) die tijdens een winterse jachtpartij stuiten op een neergestort vliegtuig dat geheel is ondergesneeuwd. In het vliegtuig treffen ze tas aan, met daarin 4,4 miljoen dollar aan bankbiljetten. Wat moeten ze doen? De boekhouder Hank wil het geld overhandigen aan de autoriteiten, maar Jacob en Lou denken daar anders over. Hank (de meest intelligente van de drie) gaat overstag, maar beslist dat ze beter een aantal maanden de kat uit de boom kunnen kijken, om te controleren of iemand (criminelen? politie?) op zoek is naar het geld.

Het plan lijkt simpel, maar al snel rijzen er problemen. Lou is een dronkenlap met schulden die om zijn deel van het geld begint te zeuren en de zwakbegaafde Jacob houdt eigenlijk meer van zijn vriend Lou dan van zijn eigen broer Hank. En dan is er nog Hanks dominante echtgenote Sarah, die Hank zwaar onder druk zet. Uiteindelijk leidt de zaak tot moord en doodslag.

De handeling van veel thrillers is zo ongewoon dat het lastig is om je als kijker in de personages te verplaatsen. Een film kan daarom nog wel spannend zijn, maar ik vind het altijd een voordeel dat je het gevoel krijgt dat het 'jou ook zou kunnen overkomen'. A Simple Plan heeft die bijzondere kwaliteit: je vraagt je steeds af wat je zelf zou doen in een bepaalde situatie. Zou je het geld houden? Zou je het inleveren? Zou je doorzetten nadat er doden zijn gevallen? Nee? Weet je het zeker? 4,4 miljoen dollar is veel geld, nietwaar ... (?)

Sommigen vinden de film beter dan het boek. Ik ben daar niet zeker van: er zijn een paar verwikkelingen bedacht die het psychologische verhaal 'filmischer' moeten maken, en die veranderingen zijn niet allemaal even geslaagd. Het uitgangspunt is al vaker gebruikt (in romans en films) en daarom krijg je soms een gevoel van déjà vu. De vertolkingen zijn uitmuntend; Billy Bob Thornton is verbluffend als de zwakbegaafde broer, maar ook Bridget Fonda en zelfs Bill Paxton (precies goed gecast als boekhouder) zijn erg goed.

7 8 8 6 7

- La Femme Infidèle (The Unfaithful Wife) (thriller / drama : 8)
- Que la bête meure (thriller / drama : 8)