Danni Lowinski, serie 2 (Vlaams)

Eén van de grootste TV-successen van de afgelopen tijd, is de Duitse reeks Danni Lowinski, rond een pas afgestudeerde advocate. Opvallend is dat de reeks niet kant-en-klaar wordt aangekocht door televisiezenders (de Duitse taal is blijkbaar een barrière) maar in ieder land wordt bewerkt tot een reeks in de eigen taal. Wonend in Vlaanderen bekeek ik de Vlaamse versie, uitgezonden door de commerciële zender VTM. Er is inmiddels ook een Nederlandse reeks, terwijl een Amerikaanse bewerking in de maak is. Ik bekeek het tweede seizoen omdat het eerste aan mijn aandacht ontsnapt was.

Danni Lowinski is een pas afgestudeerde advocate van Poolse afkomst. Ze woont in één appartement met haar vader, die na een ongeval in een rolstol is beland. Omdat ze geen baantje kan vinden, biedt Danni haar diensten aan voor één euro per minuut in een winkelcentrum. Op die manier raakt ze in de vreemdste zaken verwikkeld. Ze wordt hierbij telkens geholpen door collega's uit het winkelcentrum, zoals de koffiejuffrouw Bieke, de fietsenmaker Dries en de net niet afgestudeerde arts Niels, die een wat onduidelijke kliniek runt.

Dankzij haar uitstraling en (vooral) de ultrakorte rokjes die ze de hele serie lang draagt, groeide Nathalie Meskens in no time uit tot een seksidool. Met haar onbevangen acteerstijl wist ze het wat ordinaire personage zowaar een zekere waardigheid mee te geven. De cast is verder nogal wisselvallig. Naast Meskens is ook Van Dousselaere erg goed als de kortaangebonden, chagrijnige vader. De andere acteurs zijn wat minder, en hebben ook te kampen met het feit dat hun rollen tamelijk karikaturaal zijn. Via You Tube heb ik één aflevering van de Nederlandse reeks bekeken en ik kan slechts concluderen dat de Vlaamse versie in vrijwel alle opzichten superieur is.

De Vlaamse reeks is gesitueerd in het voormalige Limburgse mijnstadje Genk en van die setting is optimaal gebruik gemaakt. Vader heeft een stoflong een de diverse locaties in en om het stadje zijn op fraaie wijze in beeld gebracht. Opvallend is wel dat vrijwel geen enkel personage spreekt met een Limburgs accent.

7 7 6.5 6 6.5

- Scott & Bailey (serie : 7.5)
- Bored to Death (serie : 7.5)