Total Recall (2012)

Er leek helemaal geen reden om Total Recall (1990) van Paul Verhoeven in een nieuw jasje te steken: de film is 22 jaar oud maar ligt nog goed in het geheugen, en lijkt ook niet echt verouderd. Integendeel: de film werd in 1990 lauw ontvangen, maar geldt inmiddels als een kleine klassieker. Zo gaat het meestal met de films van Verhoeven.

Enfin, Len Wiseman (het brein achter de Underworld franchise) begon er toch aan. Opnieuw krijgen we dus het (intrigerende) verhaal  van Don Quaid, een arbeider die een bezoekje brengt aan een droomfabriek om zijn saaie leventje wat op te fleuren: in de wereld van Total Recall bestaan immers bedrijven die zijn gespecialiseerd in het inplanten van herinneringen aan prettige gebeurtenissen, niet van echt te onderscheiden. Er is echter één beperking: het inplanten lukt niet indien er met iemands geheugen is geknoeid, dan ontstaat er een 'conflict'. Terwijl Quaid op de geheugentafel ligt, gaat er iets mis. Er is bij hem een vals geheugen geïnstalleerd: hij is niet wie hij denkt te zijn. De vraag is nu: wie is hij wel?

De eerste helft van deze remake is niet slecht. In plaats van de kale wereld die Verhoeven schetste, lijkt de toekomst dit keer meer op de barokke wereld die Ridley Scott ons voorhield in Blade Runner (opvallend detail: zowel Total Recall en Blade Runner zijn gebaseerd op het werk van de auteur Philip K. Dick). Ook een meer recente SF-film als I Robot lijkt een inspiratiebron te zijn geweest. Visueel is Totall Recall best in orde, ook al dankzij een zeer aantrekkelijke cast: Colin Farrell voldoet aardig als nakomeling van Arnold Schwarzenegger (hij heeft uren in de fitness doorgebracht) en met Kate Beckinsale en Jessica Biel in de aanbieding zitten ook de heren gebeiteld. Het probleem is het script: terwijl het filosofische verhaal over identiteit en de tegenstelling tussen fantasie en werkelijkheid bij Verhoeven nog enigszins aan bod kwam, gaat het (na de goede eerste helft) van klits-klets-klandere, van de ene achtervolging naar de andere. Gaandeweg gaat de film steeds meer op een video game lijken, met Farrell en Biel die van het ene level naar het andere vliegen, springen en stuiteren. De bizarre humor van Verhoeven, is ook niet aan Wiseman besteed.

Wat we ook een beetje missen, is de trip naar Mars. De film uit 1990 speelde zich grotendeels af op de Rode Planeet, en dat was een leuk extraatje. Total Recall anno 2012 is aards en gortdroog. En Kate Beckinsale mag dan niet onaantrekkelijk zijn, geef mij maar Sharon Stone, die heeft (zo zegt men) ook een hoog I.Q. Iedere man weet dat niet alleen het uiterlijk telt.

7 6 5 3 5

- Avatar (science fiction / actie : 7.5)
- Total Recall (1990) (science fiction / actie : 7.5)