Riddick

De derde film rond het personage Riddick, de legendarische krijger van de planeet Furya. Na een zwerftocht door de ruimte, werd Riddick voor dood achtergelaten op een helse planeet in een uithoek van het universum. In de openingsscène wordt hij beslopen door een op een gier lijkende aaseter, maar Riddick leeft nog en draait onmiddellijk de rollen om: zijn hand sluit zich om de keel van de gevleugelde.

We leren pas gaandeweg hoe Riddick precies op deze planeet terecht kwam, maar één ding is onmiddellijk duidelijk: het stikt er van de roofdieren (hyena-achtige viervoeters en reusachtige schorpioenen) en ze hebben allemaal honger. Riddick is nog steeds de meest gezochte man van het universum en lokt een paar groepen premiejagers naar de planeet, in de hoop één van hun ruimteschepen te kunnen stelen. Er ontspint zich een kat-en-muis spel tussen Riddick en de premiejagers, maar de planeet is zo gevaarlijk dat ze uiteindelijk zullen moeten samenwerken om te overleven.

Riddick

Originaliteit hoef je van Riddick niet te verwachten: er wordt leentjebuur gespeeld bij de eerdere delen, Pitch Black en The Chronicles of Riddick, en er zijn ook elementen ontleend aan films als Mad Max: The Road Warrior, Predator en Aliens. Filmfanaten zullen zelfs verwijzingen ontdekken naar films als Rio Bravo of Lawrence of Arabia en de openingsscène is afkomstig uit een Tarzanroman van Edgar Rice Burrough. Riddick weet in ware Tarzanstijl één van de hyena-achtigen af te richten, en het beestje ontpopt zich tot een trouwe vriend op vier poten. Riddick is bekende kost, maar het is ook zo'n film waarvan je kunt zeggen: beter goed gestolen dan slecht verzonnen.

De film valt uiteen in drie delen die nogal verschillend zijn van toon. Het eerste deel - Riddick tegen de beesten - is snel en furieus, deel twee - Riddick besluipt de jagers - is trager maar heeft wel een apart duister sfeertje. Helaas stelt het derde deel nogal teleur: met op velociraptors lijkende roofdieren lijkt het wel Jurassic Riddick en ook is regisseur/scenarist David Twohy er niet in geslaagd om een adequaat slot aan de film te breien. Het slot lijkt vooral opgezet  om ruimte te laten voor een eventueel vierde deel.

7 7 7 6 7

- Avatar (science fiction / actie : 7.5)
- Total Recall (1990) (science fiction / actie : 7.5)