Jurassic World

Het vierde deel in de dinosage. Het park op Isla Nublar is weer open, maar voor bezoekers zijn dinosaurussen even gewoon geworden als olifanten, en dus heeft Dr. Wu (een overlevende van deel één) flink zitten knoeien met Dino-DNA. Zijn laatste creatie, de Indominus Rex, is groter, sterker, gevaarlijker en slimmer dan enige dino uit de geschiedenis van deze planeet.

Twee broertjes worden naar het eiland gestuurd terwijl hun ouders thuis een vechtscheiding afwerken. Op het eiland aangekomen, worden ze onmiddelijk aan hun lot overgelaten, want hun tante (die een belangrijk baantje heeft op Isla Nublar) heeft het veel te druk met druk bezig zijn. Het tweetal krijgt VIP-pasjes zodat ze zich vrij over het eiland kunnen bewegen, met alle gevolgen vandien. De laatste creatie van Dr. Wu is uitgebroken en richt inmiddels een ravage aan onder de eilandbewoners, zowel dieren als mensen.

De dino's beginnen tamelijk vertrouwd te worden, maar de film komt op de proppen met een paar aardige vondsten. Zo is er een dinofluisteraar, gespeeld door Chris Pratt, die een kwartet velociraptors heeft afgericht. Ook de gyrosheres (bolvormige voertuigjes) en hologrammen zijn heel aardig, en verder is er meer aandacht voor de dino's: ze zijn niet langer louter een bedreiging, maar krijgen een eigen persoonlijkheid. Vooral Blue is hartveroverend.

Jurassic World was oorspronkelijk gepland voor 2004 of 2005 maar zat een jaar of tien in de broedmachine. Het idee voor de getrainde dinosaurussen werd al in de jaren ‘90 verzonnen door de befaamde script doctor John Sayles, nadat Spielberg hem had gecontacteerd in verband met één van de sequels. Om de een of andere reden werd het idee niet gebruikt voor de delen II en III. De scènes met een mosasaurus die uit het water oprijst ogen wat digitaal en er zijn ook wat problemen met driemensionele scènes die wat raar overkomen indien men de film in 2D bekijkt (zoals ik deed, 3D zegt me niks): personages lijken plots ‘uit het niets’ de film binnen te stappen. Maar dat zijn niet meer dan minpuntjes, Jurassic World is een waar visueel spektakel. Wie niets om dino’s geeft, kan zich ook nog vergapen aan Bryce Dallas Howard: deze roodharige schoonheid loopt, huppelt en rent voortdurend rond op haar akelig hoge hakken. Huppelen op hoge hakken in Dinoland, very sexy.

8.5 7 7 6 7.5

- Avatar (science fiction / actie : 7.5)
- Total Recall (1990) (science fiction / actie : 7.5)