Final Destination 2

De eerste Final Destination (2000) kenmerkte zich door de originele sterf-scènes. Nadat Alex Browning in deze film voordat hij een vliegtuig instapte een visioen kreeg over een ongeluk met het toestel, besloot hij samen met zijn vrienden de vlucht niet te nemen. Hiermee hadden ze als het ware het plan van de dood omzeild. Deze wilde dat ze alsnog zouden sterven en gebruikte hiervoor een behoorlijk aantal originele methoden. Precies een jaar na dato overkomt Kimberley precies hetzelfde. Terwijl ze staat te wachten bij de oprit van een snelweg ziet ze een vrachtwagen volgeladen met boomstammen verongeluken, waarna de stammen verschillende achterliggende auto's verpletteren en doorboren. Samen met Clear Rivers, de enige overlevende uit de eerste film, wil ze nu proberen alle survivors voor een gruwelijke dood te behoeden. Met wisselend succes, dat moet gezegd worden.

De redelijk originele aanpak van deel een zorgde voor een niet onaangename kijkervaring. Dat kan van het vervolg niet gezegd worden. Grootste probleem ligt niet bij het slechte acteerwerk of het verhaal dat nagenoeg hetzelfde is, maar bij een zwaar tekort aan originele sterf-scènes. Toegegeven, er zitten een paar aardige momenten in Final Destination 2, zoals een gast die geplet wordt door een dikke glasplaat of een chick die een houten paal door d'r kop geramd krijgt. Maar deze momenten zijn met moeite op twee handen te tellen. Tussen deze aardige momenten op biedt deze film helemaal niets en is het continu huilen met de pet op, zeker wat acteren betreft. Feitelijk hadden ze het geheel kunnen inkorten tot een tien minuten durend filmpje waarin een paar doden vallen. Nu is het enkel hopen dat het einde maar zo snel mogelijk moge komen. Final Destination 3 is in 2006 verschenen en hoef ik zeker niet te zien.

6 3 4 3 3

- Braindead (horror / humor : 8.5)
- The Evil Dead (horror : 8.5)
- The Fly (horror / science fiction : 8)
- Evil Dead II (horror / humor : 8)
- Hellraiser (horror : 7.5)

012345678910

Final Destination 2
Final Destination 2

Final Destination 2

Alex schopte in het origineel het grote plan van Magere Hein in de war. Personen die zijdelings hiermee te maken hadden, hebben allen gemeen bij toeval nog te leven. De dood is bezig deze schade in te halen. Final Destination 2 speelt een jaar na de gebeurtenissen uit het eerste deel. Clear Rivers is de enige overlevende. Zij zit vrijwillig opgesloten in een ultra-veilig gesticht. Ze biedt Kimberly, die de ´Alex rol´ overneemt, haar expertise aan, maar is een vrij nutteloos personage (overigens wel een goed excuus voor een extra lijk). Haar hulp en de voortekenen van de sportieve Magere Hein zijn namelijk niet aan de dumbo´s besteed die derhalve een gruwelijk einde wacht. Deze sequel tapt uit hetzelfde vaatje als het origineel. En waarom iets veranderen als de aanpak werkt? Wat je mag verwachten van deze film wordt geleverd: Brute en macabere sterfscènes. Voor de rest is het weinig soeps, maar dat boeit in dit geval natuurlijk niet.

7 5 6 3 5.5

- Koroshiya 1 (Ichi the Killer) (horror / misdaad : 8.5)
- Blood Sucking Freaks (horror : 8)