Spartacus

Spartacus (de film, niet de serie) is een historisch epos, en geldt als één van de beste films in dit genre. Het was tevens een van de eerste films gesitueerd in de Oudheid die geen Bijbelse motieven kende. Officieel staat de film op naam van Stanley Kubrick, maar hij werd pas bij het project betrokken nadat de oorspronkelijke regisseur, Anthony Mann, door hoofdrolspeler (en co-producer) Kirk Douglas werd ontslagen.

De film vertelt het verhaal van de gladiator Spartacus die in 73 voor Christus met 77 collega’s ontsnapte uit een gladiatorschool en vervolgens een slavenopstand ontketende.  Na hun ontsnapping, bevrijden Spartacus en zijn makkers overal slaven en trainen hen in vechttechnieken. In Rome heerst verdeeldheid. De eerste legerleiders die achter Spartacus worden aangestuurd, zijn onervaren en worden in de pan gehakt. De enige persoon die de opstand de kop kan indrukken, is Crassus, de rijkste persoon van zijn tijd, maar de Senaat vreest dat hij van de gelegenheid gebruik zal maken om een schrikbewind in te stellen. Uiteindelijk zit er echter niets anders op dan gebruik te maken van de diensten van Crassus. Na diverse schermutselingen, weet Crassus het slavenleger uiteindelijk te verslaan. 6000 opstandelingen worden vlak buiten Rome gekruisigd.

Spartacus werd vrijwel geheel in de VS opgenomen (op locatie en in de studio), maar voor de uiteindelijke veldslag werd uitgeweken naar Spanje, waar de makers de hulp kregen van het Spaanse leger van generaal Franco. Het verhaal is zeer sterk en de massascènes (ook die van het rondtrekkende slavenleger) zijn indrukwekkend. De eerste helft van de film, met de training van de gladiatoren en de opstand, is beklemmend. In de tweede helft (na de officiële ‘pauze’) zakt het tempo wat in, omdat de aandacht versnipperd raakt over de diverse personages en er iets te veel scènes zijn die de saamhorigheid binnen het slavenleger moeten schetsen. Gelukkig is het acteerwerk op uitzonderlijk hoog niveau, zodat het nooit echt saai wordt.

Met Laurence Olivier (als Crassus) en Charles Laughton (als Gracchus) beschikte Kubrick over de twee grootste Britse acteurs van de twintigste eeuw maar hij had de pech dat zij elkaar niet mochten. Het was Peter Ustinov (die een Oscar ontving voor de beste bijrol) die zo veel mogelijk de vrede trachtte te bewaren op de set door de clown uit te hangen. Door dit acteergeweld, lijkt Kirk Douglas haast een bijrolacteur in zijn eigen film, ook al acteert hij zeker niet slecht. Jean Simmons voegt een welkom vleugje erotiek toe aan het geheel als Varinia, de minnares van Spartacus.

7 9 8 8 8

- Gladiator (actie / drama : 8.5)
- Jusannin no Shikaku (13 Assassins) (actie / drama : 7.5)