Tian xia di yi quan (King Boxer)

King Boxer is om verschillende reden een historische film. Het was de eerste productie in zijn soort die in de VS door een grote distributeur (Warner Bros.) werd verspreid (onder de titel Five Fingers of Death), en plaveide daardoor de weg voor Bruce Lee en consorten. Verder was het één van de allerlaatste films die in Nederland ten prooi viel aan censuur: de filmkeuring achtte met name de scènes waarin kopstoten worden uitgedeeld door een van de betrokken te gevaarlijk; men vreesde dat jongeren (onder wie dit soort films vreselijk populair waren) de kopstoten zouden imiteren, en dus werden de scènes dusdanig ingekort dat je de eigenlijke kopstoot niet zag. Maar natuurlijk begreep iedereen wat er aan de hand was. Enkele weken na de première van de film was de eerste kopstoot te zien op de Nederlandse voetbalvelden: PSV-speler René van de Kerkhoff werd in een wedstrijd tegen FC Twente door een tegenstander gevloerd. In de studio kwam een karateka uitleg verschaffen.

Het verhaal van King Boxer klinkt vertrouwd: een plattelandsjongen genaamd Chao volgt lessen Kung Fu bij een plaatselijke oude ‘meester’. Hij heeft echter zoveel talent, dat de meester hem naar de grote stad stuurt, om lessen te volgen aan een befaamde martial arts school. Aanvankelijk wordt Chao weggehoond en vernederd, maar hij doet vreselijk zijn best, leert de techniek van de ‘ijzeren hand’ (zijn handen slaan er rood van uit), en uiteindelijk zal hij worden uitverkoren om de school te vertegenwoordigen op een groot toernooi. Maar zoals gewoonlijk in dit soort films, is er een rivaliserende school, die Chao en zijn school het licht in de ogen niet gunt, en bovendien collaboreert met de Japanse bezetter. Er worden huurlingen aangetrokken om Chao uit te schakelen, en nadat dit niet lukt, wordt zijn ‘meester’ op lafhartige wijze vermoord …

Hoewel de inhoud van King Boxer dus standaard is, geldt de film voor velen als één van de betere in zijn soort. Op cool ass cinema, een site met een ongeëvenaarde hoeveelheid informatie over het genre, wordt betoogd dat de stijl van de film dichter bij Hollywood staat dan gewoonlijk, waardoor hij toegankelijker wordt voor het grote publiek (1). Daar zit wat in. De film is zorgvuldig opgebouwd en ziet er ook zeer verzorgd uit. Voor de regie werd een ervaren Koreaan aangetrokken, de Shaw studios stonden namelijk in hun kinderschoenen, en Chinese regisseurs hadden nog niet veel ervaring met het actiegenre. Daarnaast bleek hoofdrolspeler Lo Lieh een charismatische figuur, die (geen gering bijkomend voordeel) ook als acteur redelijk uit de voeten kon. Hij speelde enkele jaren later aan de zijde van Lee van Cleef in El Karate, el Colt y el Impostor (The Stranger and the Gunfighter), maar toen was de Europese western al ruimschoots over zijn hoogtepunt, en in tegenstelling tot Bruce Lee, zou Lo Lieh nooit een echte ster worden in het Westen. Sprekend over spaghettiwesterns: Ik ontdekte ook wat invloed van dat genre, met name tijdens de aanloop naar de actiescènes. Voor een productie uit de vroege jaren zeventig is King Boxer uitzonderlijk bloedig en gewelddadig. Het bloed spuit in fonteinen, handen worden verbrijzeld, en in een buitengewoon onsmakelijke scène worden zelfs ogen uitgerukt. Vreemd trouwens dat de censor een dergelijke scène ongemoeid liet maar enkele kopstoten liet verwijderen.

Samenvattend is King Boxer een zeer toegankelijke martial arts movie die ruimschoots boven het genregemiddelde uitsteekt, maar sommige geweldscènes zijn niet geschikt voor tere zieltjes. U bent bij deze gewaarschuwd.

Noot:

7 6.5 8 5.5 7

- Gladiator (actie / drama : 8.5)