V - Season 1 (2009)

V is een miniserie uit 1983 over een buitenaardse invasie van reptielachtige wezens. Indertijd bleven mensen thuis (of stapten op feestjes vroeger op) om maar geen moment van de serie te missen. De serie heeft tot op de dag van vandaag bewonderaars, een remake kon dus niet uitblijven.

De opzet van de oorspronkelijke serie is gehandhaafd: boven de voornaamste grote steden komen gigantische luchtschepen te hangen, die worden bevolkt door V’s, visitors, reptielachtige wezens die echter een mensenhuid dragen en daardoor niet van mensen zijn te onderscheiden. De visitors doen zich vreedzaam voor, maar al snel wordt duidelijk dat zij andere plannen hebben. Er blijken visitors te zijn vooruitgestuurd, die reeds jaren tussen de mensen hebben gewoond. Niemand kan dus echt worden vertrouwd: de buurman, zelfs je geliefde, iedereen kan een visistor zijn.

De nieuwe reeks begint met de aankomst van de luchtschepen. De koningin van de visitors, Anna, houdt een toespraak in alle talen, waarin ze uitlegt dat de visitors in vrede willen leven met de aardbewoners. Anna beschikt over een geweldig redenaarstalent en de meeste aardbewoners geloven haar, maar er zijn uitzonderingen. Bovendien blijkt er bij sommige vooruitgestuurde visitors iets te zijn misgegaan: ze hebben menselijke gevoelens ontwikkeld, en worden daardoor ‘de vijfde colonne’ genoemd. De gevoelige V’s sluiten zich aan bij het menselijke Verzet.

V is ontstaan uit een interessant gedachtenexperiment. De vraag was: Hoe zou de wereld er hebben uitgezien indien de zoogdieren nooit de plaats hadden kunnen innemen van de dinosauriërs? Wellicht zouden er zich uit de dinosauriërs intelligente, reptielachtige wezens hebben ontwikkeld, wezens met een groot verstand, maar met weinig gevoelens. Reptielen hebben immers in vergelijking met zoogdieren weinig empatische vermogens, ze kunnen zich minder goed in anderen inleven. Een reptiel met een mensenverstand zou een koel, berekend en wreed wezen zijn, ongevoelig voor het lijden van anderen. Zo zijn ook de visitors in V.

V - Season 1 (2009)

Zeg eens, lijk ik op Barack Obama of niet? Nou dan!

De nieuwe serie begint met een verwijzing naar 9/11 en door de serie heen zijn er sterke politieke verwijzingen. Dit aspect werd nog versterkt doordat sommigen in Anna, de leider van de V’s, een vrouwelijke Barack Obama meenden te herkennen. Net als Anna is Obama immers een briljant spreker, die door velen (met name Republikeinen) niet wordt vertrouwd. De makers ontkenden dat V een anti-Obama boodschap zou bevatten, maar de geruchten deden de serie natuurlijk geen kwaad. De kijkcijfers vlogen de lucht in.

Ook als men V niet door en politieke bril bekijkt, is de serie de moeite waard. Voor een TV-serie zijn de special effects zeer acceptabel, en het acteerwerk is zelfs vrij goed. De Braziliaanse actrice Morena Baccarin is een ware tractatie als de duivelse Anna, maar ook  Elizabeth Mitchell (als leidster van het verzet) en Charles Mesure (als een huurling die door het verzet wordt gerecruteerd) acteren sterk. De spanning zit er vanaf het begin goed in en hoewel er wat inzinkingen zijn, blijft deze tot het einde toe gehandhaafd. Het slot laat ruimte voor de nodige vervolgen. Serie 2 is inmiddels ingeblikt, over serie 3 wordt nog onderhandeld.

7 7 7.5 6 7

- Scott & Bailey (serie : 7.5)
- Bored to Death (serie : 7.5)