Hush

Een jong stel rijdt in het holst van de nacht over de M1 richting Yorkshire, Noord Engeland. Het is wat je noemt een rotnacht: het regent ouwe wijven en tot overmaat van ramp hebben de twee voortdurend ruzie. Uiteindelijk valt zij in slaap en probeert hij verwoed zijn aandacht bij het rijden te houden.

En dan gebeurt plots iets raars: hij veroorzaakt bijna een aanrijding met een truck, en terwijl de truckchauffeur de controle over thet stuur tracht te herstellen, zwiept de laadklep van het voertuig even open. Gedurende een seconde vangt de jongeman beelden op van een met bloed besmeurde vrouw, die schreeuwt om hulp. De chauffeur van de truck, is blijkbaar een maniakale vrouwenmoordenaar. Riders on the Storm, there’s a killer on the road. Jim Morrison wist het al.

Hush

Hush is een kleine productie in het horrorgenre, gemaakt met een minimaal budget en zonder grote namen in de cast. Regisseur Tonderai is ook al een onbekende. Hush is zijn eerste speelfilm, en hij had voordien voornamelijk gewerkt als dj en free-lance teksschrijver. Verwacht van Hush geen originaliteit. De film doet sterk denken aan enkele recente horrorproducties uit Australië, met dit verschil dat de Austalische horror doorgaans is gesitueerd in de zogenaamde outback, terwijl Hush zich afspeelt in Yorkshire. Het binnenland van Australië is droog en bloedheet, het Noorden van Engeland kil en regenachtig. Door de situering langs de snelweg, doet Hush soms sterk denken aan The Hitcher, en een enkele keer zelfs aan Hitchcock’s Frenzy.

Rekening houdend met het kleine budget en het gebrek aan ervaring van de betrokkenen, is Hush alleraardigst. Het verhaal is niet origineel maar zit toch redelijk inventief in elkaar en er zijn een paar uiterst spannende (en lugubere) scènes. Twee aspecten doen wat afbreuk aan het geheel: het domme gedrag va de hoofdpersoon, en een te groot aantal crisisscènes. De hoofdpersoon doet feitelijk alles wat een verstandig mens in zijn situatie zou nalaten, met als gevolg dat hij binnen de korste keren zelf verdacht wordt van een reeks misdaden. En verder probeert Tonderai de laatste druppel spanning uit vrijwel elke scène te persen, een aanpak die op den duur afmattend werkt: ook horrorfilms hebben rustige momenten nodig, je moet de spanning als regisseur een beetje doseren. Maar afgezien van deze minpuntjes, is Hush een heel vermakelijk horrorfilmpje. Kort, hevig en grimmig. Let op het slot: het komt zomaar uit de lucht vallen (letterlijk in dit geval!)

7 6 7 4 6.5

- Halloween (horror : 8)
- Jaws (horror / fantasy : 7.5)