Notorious

De vader van Alicia Huberman is wegens collaboratie voor nazi-Duitsland veroordeeld tot een lange gevangenisstraf. Omdat ze gewetensbezwaren jegens haar vader heeft, ziet de politie in Alicia een uitstekend middel om een aantal Duitsers die zich in Brazilië schuilhouden uit de kast te lokken. Samen met de charmante officier T.R. Devlin reist ze daarop af naar Rio de Janeiro. Het duurt vervolgens niet lang voordat ze een affaire begint met Devlin.

Notorious

Alicia’s superieuren vragen haar echter een zekere Alex Sebastian te verleiden om zo achter diens plannen te komen. Omdat hij al eerder pogingen heeft gedaan Alicia te versieren, is dit voor haar geen moeilijke taak. Ondanks de ingewikkelde dubbele liefde in haar leven, ontdekt ze dat Sebastian zich in de binnenlanden van het Zuid-Amerikaanse land bezig houdt met duistere zaakjes. Hij heeft echter vermoedens dat haar liefde voor hem niet oprecht is. Met een ziekmakend gif probeert hij daarom te voorkomen dat zij zijn geheimen kan onthullen. Door haar afwezigheid raakt Devlin ongerust. Hij reist af naar de villa van de Duitser om te proberen zijn geliefde te bevrijden, maar Sebastian zet alles op alles om ervoor te zorgen dat Alicia bij hem blijft.

Notorious

Notorious is een van Hitchcock’s eerdere grote successen, daterend alweer uit 1946. De film was destijds een zeer goed bezochte bioscoopfilm kreeg veel lof van de critici. Dit laatste niet op de laatste plaats vanwege het innovatieve camerawerk en ongetwijfeld ook de anti-nazi sentimenten waar op wordt ingespeeld. Hoewel je kunt zien dat er leuke trucjes worden uitgehaald met de camera, komt dit op de tegenwoordige kijker toch een beetje belegen over. Tja, in een tijd van CGI is een ronddraaiende camera natuurlijk weinig bijzonder meer.

Notorious

Ondanks de befaamdheid van deze film van Alfred Hitchcock ben ik er zelf minder enthousiast over. Dit heeft alles te maken met het matige verhaal, dat te langzaam op gang komt en daarnaast te weinig interessante plotwendingen kent. Notorious maakt daarnaast gebruik van een zogenaamde MacGuffin, een in het oog springend element in het verhaal dat weinig belang voor de eigenlijke plot heeft. In dit geval betreft dat de achterliggende motieven van de Duitse Alex Sebastian. Veel centraler in deze film noir staan namelijk de ontbloeiende relaties van de hoofdpersoon. In dat kader wil ik nog opmerken dat er op het acteerwerk van Ingrid Bergman -en tevens op dat van Cary Grant- weinig valt af te dingen. Notorious is dan ook gewoon een goede film. Het ouderwetse verhaal maakt het echter moeilijk om er goed in te komen.

7 8 6 6 6

- L.A. Confidential (film-noir : 8.5)
- Strangers on a Train (film-noir : 7)