Turks fruit

Hoewel Boobers het verhaal van Turks Fruit redelijk uitlegt, mist hij een aantal belangrijke ingrediënten. Het huwelijk tussen Olga en Erik is in eerste instantie gebaseerd op seks, omdat Erik een regelrechte seksverslaafde is. Als Erik Olga betrapt op vreemdgaan gaat de relatie kapot, maar de reden  hiervan is dat Olga geen zin meer had in een relatie gebaseerd op enkel seks. Tijdens de periode waarin het uit is tussen de twee, komt het nieuws dat Olga`s vader aan kanker lijdt. Niet lang daarna overlijdt hij. Later komen Olga en Erik weer bij elkaar, maar met Olga gaat het dan ook al een stuk slechter, zij blijkt namelijk ook aan kanker te lijden.

Dat Boobers deze film met slechts een 6 beloont, vind ik de film te weinig krediet doen. Zoals hij aangeeft is het eerste deel van de film meer gericht op erotiek en humor en het tweede meer op drama. Tuurlijk kan dat laatste je niet liggen, maar om het tweederangs te noemen gaat iets te ver. Wat mij betreft is Turks Fruit een van de betere Nederlandse films. Rutger Hauer weet een erg leuke rol neer te zetten, als prettig gestoorde, seksverslaafde pauper, terwijl Monique van de Ven in haar rol als wulpse, verleidelijke Olga daadwerkelijk weet te overtuigen. Turks Fruit was voor Rutger Hauer en regisseur Paul Verhoeven dan ook hun springplank naar Hollywood. Dat het verhaal zich ontwikkelt van komisch tot behoorlijk dramatisch was voor mij ook een reden om deze film niet hoger te beoordelen dan ik nu doe, maar de kwaliteit van de film blijft desondanks staan.

Turks Fruit (Engelse titel, Turkish Delight) is de verfilming van het gelijknamige boek van Jan Wolkers uit 1969. Een boek dat ongeveer elke middelbare scholier op zijn literatuurlijst had staan, mede door de befaamde pisseks- en anale-slaolie-passages. Deze hebben de film helaas niet weten te halen! Turks Fruit is één van de meest succesvolle Nederlandse films ooit . De film heeft onder andere een Oscar-nominatie voor beste niet-Engelstalige productie binnengehaald (niet verzilverd). Zo`n 3,5 miljoen bezoekers hebben de film in de bioscoop gezien.

6 7 7 7 7

- Ôdishon (Audition) (romantiek / horror : 6.5)
- Rebecca (romantiek / thriller : 6)
- Girls Gone Wild: Co-ed Tryouts (erotiek : 6)

Hoe beoordeelt Boobema categorie romantiek eigenlijk?
012345678910

Hoe beoordeelt Boobema categorie erotiek eigenlijk?
012345678910

Turks fruit
Turks fruit
Turks fruit
Turks fruit
Turks fruit

Turks fruit

Deze film begint als een 2e-rangs softerotische film. Wij zien Rutger Hauer een aantal vrouwen versieren en het bed in lokken onder het motto `zaad lozen en buiten schoppen`. Een dagelijkse praktijk waar hij dan ook met trots een plakboek van bijhoudt. Er is echter een foto waar hij zich bij kan blijven aftrekken: De vrouw (Monique van de Ven) waarmee hij getrouwd was. Vervolgens verspringt de film naar 2 jaar eerder en verandert het in een 2e-rangs romantisch drama.

In dit tweede deel wordt de opbloeiende speelse liefde vertoond tussen Rutger En Monique. Het wil echter niet stroken met de familie van Monique. Vooral haar moeder doet moeilijk aangezien Rutger een arme sloeber is (beeldhouwer). Zo moddert de film een tijd door. Wij krijgen een aantal beelden van Nederland te zien die ongetwijfeld jeugdsentiment zal oproepen bij de oudere bevolking van Nederland. In deze zin doet de film mij een beetje denken aan Populärmusik från Vittula: Een Zweedse versie van jeugdsentiment. Het hele verhaal wordt afgewisseld met flauwe humor. Dit kon ik wel waarderen! Simpelweg grapjes die een glimlachje teweeg brengen.

Maar ja, samenvattend vond ik het maar een matige film met weinig diepgang.

5 6 6.5 6 6

- Caligula (erotiek / thriller : 7)