Populärmusik från Vittula

Deze film beschrijft de levens van met name twee pubers in een dorpje in het hoge noorden van Zweden. Hier groeien zij op tussen lompe boeren en hebben de droom om ooit te kunnen ontsnappen uit dit gat. Op jonge leeftijd horen zij voor het eerst rock&roll en zijn gelijk verkocht. Zij richten een band op die lokaal geliefd wordt. Deze band valt echter uiteen omdat de hoofdpersoon net voor een optreden tussenuit gaat met een meid, waarna de film eindigt.

Op IMDB vraagt een persoon: waarom ging hij met dat meisje ineens vandoor? Misschien haalde die persoon een half uur daarvoor 5 minuutjes drinken waardoor hij/zij net één scene miste waarin de hoofdpersoon flink met het meisje lag te rampetampen. Voor de rest komt het meisje totaal niet in de film voor en heeft zij ook geen enkele band met de andere personages. Dus waarom ging hij ermee vandoor? Waarschijnlijk voor de sex. Ik vond het teleurstellend aan het verhaal.

Maar voor het verhaal moet je het denk ik niet doen wat deze film betreft, want de rest is ook niet bijzonder. De reden waarom deze film alsnog een voldoende krijgt, is de zwarte humor en de flauwe grapjes die erin zit. En de beelden van Zweden die mooi zijn. Er wordt een loopje genomen met de niet al te slimme boerenbevolking van noordzweden die alleen kunnen zuipen, vechten, drinken en zichzelf bezatten. Dit zorgt (zeker als je de streek kent) voor een aantal glimlachjes. Dit is het sterke aan de film! Maar het is geen comedy, want heel de film is zwaarbeladen met veel dramatische gebeurtenissen.

5 4 6 4 5.5

- Smultronstället (Wild Strawberries) (drama / speelfilm : 8.5)
- Play (drama / thriller : 8.5)