Strangers on a Train

Gui Haynes, een semi-beroemde tennisser, maakt tijdens een treinrit kennis met de excentrieke Bruno Anthony. Hun gesprek gaat al snel richting de privé-perikelen van Haynes. Deze is namelijk getrouwd met een boerentrien en houdt er daarnaast een upper class scharrel op na. Bruno heeft een voorstel, dat voor hun beiden een probleem zou oplossen. Hij is bereid om de vrouw van de tennisser te vermoorden, als deze Bruno’s vader ombrengt. Door deze opzet zou het voor de politie moeilijk moeten zijn de echte moordenaars te achterhalen.

In de volste overtuiging dat het duo een afspraak met elkaar heeft, achtervolgt Bruno de vrouw van Haynes op een kermis, alwaar hij haar wurgt. Hierna wil hij dat Haynes zo spoedig mogelijk zijn deel van de afspraak uitvoert. Deze is echter geenszins van plan om met de psychopaat mee te werken. Bruno begint zich echter steeds meer in zijn buurt op te houden. Hierdoor beginnen zijn vrienden en omgeving hem te verdenken. De enige manier om de politie op afstand te houden is Bruno te ontmaskeren als de ware moordenaar. Bruno is echter niet dom en bedenkt op zijn beurt een plan om alle beschuldigingen naar Haynes te leiden.

Strangers on a Train is een typisch voorbeeld van waarom Alfred Hitchcock zo’n begenadigd regisseur is. Vrijwel alles aan deze film klopt namelijk. Om te beginnen is de plot zeer inventief, het getuigt van originaliteit en is bovendien fatsoenlijk uitgewerkt. De settings waarin het scenario zich afspeelt dragen hier ook zeker aan bij. Vooral de kermis waar de moord wordt gepleegd en de moordenaar uiteindelijk wordt gepakt, zijn mooi vormgegeven.

Enige humor is deze film ook niet vreemd. Dit mag met name op conto van Robert Walker worden geschreven, die hier een uitstekende rol neerzet. Deze psychopaat mag kinderen niet al te graag, hetgeen blijkt uit de scène waarin hij een kind bijna uit een draaimolen gooit, of het arme jongetje wiens ballon hij kapot maakt met zijn sigaret. Al met al is Strangers on a Train een erg plezierige kijkervaring, die geen last heeft van saaiheid of een te traag scenario. Gewoon een degelijke klassieker die terecht veel lof ten deel valt.

7 7 7 7 7

- L.A. Confidential (film-noir : 8.5)
- Suddenly (film-noir : 6.5)