L.A. Confidential

Los Angeles in de jaren vijftig. Binnen het politie corps van de stad viert de corruptie hoogtij. Nieuweling Exley is echter van een ander soort; hij gaat uit van het goede en wil alle mogelijke misdrijven aanpakken. Als op het politiebureau een groep latino`s in elkaar wordt geslagen door agenten getuigt Exley tegen de agenten. Hij maakt hierdoor promotie, maar ook vijanden binnen het corps. Vooral de agenten Vincennes en White mogen de zachtaardige Exley niet. Als in een koffiebar zes moorden worden gepleegd, waaronder een agent, wordt het hele team op deze zaak gezet. Er worden drie negers opgepakt, maar deze weten te ontsnappen. Exley slaagt erin de negers weer op te sporen en ze neer te schieten. Hij wordt onthaald als een held en ontvangt zelfs een medaille. Bij White knaagt er echter iets over het verloop van het onderzoek. Hij denkt dat er andere daders zijn dan de drie vermoordde negers. Exley komt achter White`s privé-onderzoekje en gaat een samenwerking aan met Vincennes. Dan blijkt er heel wat meer aan de hand te zijn dan in eerste instantie gedacht werd. De corruptie binnen het politie-team blijkt een stuk verder te gaan dan alleen wat smeergeld.

Omdat er in L.A. Confidential zo gigantisch veel karakters voorkomen en het verhaal behoorlijk gecompliceerd is, en om eventuele spoilers te voorkomen, ga ik hier niet het hele verhaal uiteenzetten. Feit is echter dat de complotten in de film van een hoog niveau zijn. Het verhaal sleept je dan ook heel de film mee en door een goede dosering van geweld en goede conversaties verveelt L.A. Confidential geen moment. Tegenwoordig vind ik saaiheid een van de grootste ergernissen in films en daar zul je hier zeker geen last van hebben. Ook het acteerwerk is van een hoog niveau, waar de geweldige cast natuurlijk mede debet aan is. Vooral Guy Pearce en Russell Crowe zetten goede rollen neer. L.A. Confidential is in hetzelfde jaar uitgekomen als Titanic en heeft daardoor een heleboel Oscars misgelopen. Volkomen onterecht natuurlijk, want L.A. Confidential is een van de beste films uit de jaren negentig.

8 10 9 8 8.5

- Strangers on a Train (film-noir : 7)
- Suddenly (film-noir : 6.5)