Idioterne

Het dogma-principe is nog populairder dan je zou denken. De populariteit van de eerste twee dogma-films ( Festen en Idioterne ) daargelaten, zijn er inmiddels nog minstens 50 films gemaakt waarvan de regisseurs zeggen zich te houden aan de `Vow of Chastity`, ooit opgesteld door een viertal Deense regisseurs, waaronder Von Trier en Vinterberg. Het doel was om simpliciteit terug te brengen in het filmmaken, zonder allerlei gimmicks voor, tijdens of na de opnames. Dat dit nogal amateuristisch aandoende films tot gevolg kan hebben blijkt uit de tweede dogma-film Idioterne. Simpliciteit uit zich hier niet alleen in de opname-technieken van de film, maar ook in de gedragingen van de hoofdpersonen. Zij spelen hier immers normale mensen (Yuppen?) die zich gedragen als een zooitje gekken. De situaties waarin sommige idioten zich vervolgens begeven is soms redelijk genant en lachwekkend, maar na een tijd gaat het vervelen. Het amateurisme van de film speelt hierbij ook parten, soms zie je namelijk gewoon camera`s in beeld. Het dogma-principe is wat mij betreft nogal overbodig, hoewel het op zich te prijzen is dat er in een film niet met allerlei extra`s gewerkt wordt. De dogma-regels zijn redelijk strikt en ik vind het behoorlijk getuigen van arrogantie om te stellen dat films opeens goed worden als ze maar binnen deze regels gemaakt worden. Misschien zegt het voldoende dat Lars von Trier zijn eigen `Vow of Chastity` al brak met zijn eerste dogma-film door gebruik te maken van achtergrondmuziek.

2 6 5 6 4.5

- Abel (humor / drama : 8)
- Intouchables (humor / drama : 7.5)
- Little Miss Sunshine (humor / drama : 7)
- Feuchtgebiete (Vochtige Streken, Wetlands) (humor / drama : 6.5)
- Meet Bill (humor / drama : 6)

012345678910

012345678910

Idioterne
Idioterne
Idioterne
Idioterne
Idioterne
Idioterne
Idioterne

Idioterne

Lars von Trier wordt altijd de hemel in geprezen door `kunstzinnige` mensen. Dus ik dacht, moet ik ook eens blieken. Ik had een zware film verwacht, maar kreeg een mix van zeer luchtige humor en zware drama.

The idiots zijn een groepje mensen van middelbare leeftijd die als hobby zich gedragen als geestelijk gestoorden. Zo gedragen ze zich tegenover elkaar maar ook soms in de stad waardoor ze allerlei vreemde fratsen kunnen uithalen. Iedereen gelooft hun namelijk meteen. Zo speelt ook een van deze idioten voor een onzekere vrouw. Hij pakt haar vast en laat niet los. De andere idioten die erbij zijn en zich voordoen als zijn begeider proberen hem te separeren van de vrouw. Maar dit lukt niet en de vrouw moet mee in de auto. De verlegen onzekere vrouw striebelt niet tegen. Als ze ziet hoe het groepje bezig is, doet ze mee. Ze is echter niet goed in het spelen van een idioot.

Het groepje is zeer gelukkig samen. Maar dit geluk mag niet voor eeuwig duren. Een van de vrouwen wordt meegesleurd door haar vader die zich zorgen maakt om haar. De -soort van- leider vraag zich af of iedereen in het groepje wel ware idioten zijn en ze moeten zich als idioten gedragen thuis bij familie of op het werk. Dan valt het groepje helemaal uit elkaar. De onzekere vrouw, die bij de idioten een waar thuis heeft gevonden, doet dan een poging om het gezelschap bij elkaar te houden door bij haar familie (die ze in de tussentijd niet opgezocht heeft) de idioot uit te hangen. Een gruwelijk genante scene is het gevolg (hahahaha echt heeeeel erg!!!). Ik ga niet vertellen wat, maar je zit zo van: "Neeeeeeeee!!!!".

Een ander aspect aan de film is dat de film opgenomen is zonder montage. Dit wil zeggen dat er maar één take is en ook al is deze goed of slecht, wordt het in de film opgenomen. Hierdoor doet de film amateuristisch. Dit is apart, maar iets soortgelijks is natuurlijk eerder gedaan door The blairwitch project . Het concept van Idioterne is ook apart, maar ook weer niet orgineel aangezien Jackass ongeveer hetzelfde heeft gedaan. Maar toch doet de film als geheel erg apart en orgineel aan! Het zal een film zijn die je lang zal heugen!

3 6 6.5 7 7

- Lolita (humor / drama : 7.5)
- Shouf Shouf Habibi! (humor / drama : 7)
- Le Goût des Autres (The Taste of Others) (humor / drama : 6.5)
- Forrest Gump (drama / humor : 8)
- Five Easy Pieces (drama / humor : 7)

Hoe beoordeelt Boobers categorie humor eigenlijk?
012345678910

Hoe beoordeelt Boobers categorie drama eigenlijk?
012345678910

Idioterne

De zelfingenomen Lars von Trier heeft me met zijn tweede dogmafilm aardig weten te irriteren. "Laat de idioot in je vrij!". Dat advies heb ik onbewust opgevolgd. Ik voelde me namelijk behoorlijk debiel dat ik de film heb kunnen uitzitten.

Idioterne is een twee uur lang Deens vertoon van cinematografische kitsch. Ik vermoed dan ook dat dogma een Deens woord is voor rotzooi. Als von Trier wil spugen in het gezicht van de kijker (c.q. de consument) zou hij dat op zijn minst wat minder opzichtig kunnen doen. Als een ongeïnteresseerde dilettant heeft hij het filmpje in elkaar geflanst. Dit leidt ik af uit het feit dat crew en apparatuur af en toe gewoon in de shots zichtbaar zijn. Om zeker te zijn van publiciteit heeft meneer er ook maar wat harde porno doorheengegooid. Het verbaast me hogelijk dat er een enorme markt is voor dit soort troep, terwijl zelfs een aap dit soort films kan maken. Debielen, lachen man! En dat dus twee uur lang, zzzzzzzz.

2 4 4 7 4

- Permanent Midnight (humor / drama : 7)
- Igby Goes Down (humor / drama : 6)
- Factotum (drama / humor : 7.5)
- What`s Eating Gilbert Grape (drama / humor : 7)
- The Big Kahuna (drama / humor : 6.5)

Hoe beoordeelt Yahhrrrrm categorie humor eigenlijk?
012345678910

Hoe beoordeelt Yahhrrrrm categorie drama eigenlijk?
012345678910

Idioterne

Idioot zijn is een luxe. En van luxe moet je gebruik maken wanneer dat kan. Dat is zo ongeveer het uitgangspunt van de leider van een clubje vrienden, die zich ten doel stellen de idioot in zich vrij te laten. Eerst doen ze dat veilig in een dorpje waar niemand ze kent. Het levert ze gratis etentjes en leuke dagjes uit op. Iedereen heeft het met deze verstandelijk gehandicapten te doen. Stoffer die zich ontpopt als de leider wil tot het uiterste gaan en probeert zijn mede-idioten via een psychologisch spel te verleiden zich ook in hun vertrouwde omgeving als idioot te gedragen. De meesten hebben de ballen daar niet voor en alleen de echte die-hards blijven over.

Diepgaande personages en humor zijn de elementen die ontbreken. Uiteraard zitten er wel een paar grappige scenes in en worden de personages verder uitgediept dan in een standaard Hollywood film, maar voor een dogma-film is het toch allemaal wat te matig. Uiteraard hoef je het ook al niet te hebben van de mooie filmbeelden of het uitstekende acteerwerk. Een vijfje is dus al wat rest.

4 5 5 7 5

Aanraders in overeenkomstige genres, volgens Boobbert:
- It`s All Gone Pete Tong (humor / drama : 7)