The Skin Game

De familie Hornblower heeft in het verleden een stuk land gekocht van de familie Hillcrest. Een belofte hierbij was dat het land niet in ontwikkeling zou worden gebracht, maar een mooi stuk natuur zou blijven. Als Hornblower besluit dat hij de grond toch nodig heeft voor uitbreiding van zijn fabriek, is Hillcrest woedend. Hij probeert te voorkomen dat Hornblower de grond voor zijn doelen kan gebruiken, maar deze is hem telkens te slim af. Hierbij schuwt Hornblower niet voor het gebruik van brutaal en onheerschappelijk gedrag. Dan komt Hillcrest iets te weten over het verleden van de schoondochter van Hornblower. Met de informatie wordt deze gechanteerd in het overdragen van het land aan Hillcrest. De gevolgen van deze chantage blijken echter grote gevolgend te hebben. Het vuile spelletje (skin game) dat Hornblower speelde, blijkt nu herhaald door Hillcrest.

Films van Hitchcock zijn over het algemeen vrij herkenbaar door het gebruik van een zelfde systematiek in verhaal en opbouw. Een aantal van zijn films wijkt van dit patroon af en er dient gezegd te worden dat deze niet tot zijn beste werk gerekend kunnen worden. The Skin Game valt ook in deze categorie. Nog los van het verhaal, wat op zich prima te verstouwen is, doch veel te langdradig is, zijn er vele andere redenen dat deze film eigenlijk vrij slecht is. Om te beginnen zijn zowel de beeldkwaliteit als het geluid van een arbarmelijk niveau. Het camerawerk is schokkerig en acteurs lijken onthoofd door verkeerde cameraplaatsing. Sommige gesprekken zijn niet te verstaan en het geluid valt wel vaker weg. Het zou kunnen dat er simpelweg geen betere versie van The Skin Game meer bestaat, maar andere films van Hitchcock uit de jaren dertig zien er een stuk beter uit. Waar het acteerwerk in het meeste van zijn rolprenten bijna altijd van goed niveau is, wordt hier wat dat betreft ook verzaakt. De acteurs handelen veelal onnatuurlijk en het tempo van hun conversaties (lees: langzame gesprekken) komt niet als waarheidsgetrouw over. The Skin Game biedt een matig verhaal met dito uitwerking. Tot nu toe de slechtste film van Hitchcock die ik heb gezien.

3 5 5 5 4

- Fight Club (speelfilm / actie : 9)
- Donnie Darko (speelfilm / drama : 8.5)